Original scientific paper
https://doi.org/10.31299/hrri.54.1.2
Doprinos socijalne samoefikasnosti i nekih sociodemografskih čimbenika u objašnjenju različitih uloga djece u vršnjačkom nasilju
Anna Alajbeg
orcid.org/0000-0003-2300-9713
; Kineziološki fakultet Sveučilišta u Splitu
Marijana Dragoslavić
; Osnovna škola Maria Martinolića, Mali Lošinj
Nikolina Vrljičak Davidović
; Klinički bolnički centar Split, Split
Abstract
Cilj rada bio je ispitati ulogu socijalne samoefikasnosti i nekih sociodemografskih čimbenika u različitom angažmanu djece u vršnjačkom nasilju. U istraživanju je sudjelovalo 715 učenika (54% djevojčica i 46% dječaka) sedmih (N=370) i osmih (N=345) razreda iz različitih regija Republike Hrvatske, prosječne dobi 13,22 godina (SD=0,664). Za potrebe ovoga rada uz Upitnik općih podataka korišteni su sljedeći mjerni instrumenti: adaptirana Skala uloga djece u vršnjačkom nasilju i Skala socijalne samoefikasnosti. Hi-kvadrat testom i logističkom regresijskom analizom utvrđeno je da su dječaci češće počinitelji te aktivni i pasivni pomoćnici, dok su djevojčice češće branitelji. Oba spola podjednako su žrtve i promatrači vršnjačkog nasilja. Utvrđeno je da su učenici sedmih razreda češće počinitelji i aktivni pomoćnici. Djeca u ulozi branitelja imaju višu socijalnu samoefikasnost, dok promatrači imaju nižu socijalnu samoefikasnost. Rezultati ovog istraživanja mogu imati važne implikacije u kreiranju preventivnih programa u smanjenju i sprečavanju klasičnog i elektroničkog nasilja među djecom.
Keywords
vršnjačko nasilje; uloge djece; socijalna samoefikasnost
Hrčak ID:
203878
URI
Publication date:
20.7.2018.
Visits: 2.742 *