Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.21464/fi39307

Onkraj nauka kršćanskoga: Austrijski katekizam u hrvatskoj književnoj kulturi 18. stoljeća i Kantova misao prosvjetiteljstva

Ivana Mikulić orcid id orcid.org/0000-0002-1707-3236 ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Ul. Lorenza Jagera 9, HR–31000 Osijek
Željko Senković ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Ul. Lorenza Jagera 9, HR–31000 Osijek


Full text: croatian pdf 408 Kb

versions

page 669-686

downloads: 322

cite

Full text: english pdf 408 Kb

versions

page 669-686

downloads: 134

cite


Abstract

Hrvatska je književna kultura u 18. stoljeću obilježena stilskim pluralizmom, s tim da se najčešće ističe njezin prosvjetiteljski karakter s naglašenom didaktičkom (odgojnom, moralističkom, katoličkom) i utilitarističkom dimenzijom. Austrijski katekizam temeljna je knjiga školskog vjeronauka od 1777. do 1847. godine u cijeloj Habsburškoj Monarhiji te ima važnu ulogu u odgoju djece, ali i cijele obitelji, odnosno društvene zajednice u duhu jozefinističke politike. Navedena tematika razmatra se u perspektivi Immanuela Kanta kojemu je bilo važno istaknuti opasnosti u koje fetišizacija crkvenih normi može voditi te razviti kritičke momente slobode i odgoja. Izostanak prosvjetiteljstva u hrvatskim zemljama Habsburške Monarhije kompleksno je uvjetovan: od religijskog otpora promjenama u društvenom i političkom smislu, do zaostalosti i neobrazovanosti velikog dijela stanovništva, što je odgovaralo hrvatskom plemstvu i kleru.

Keywords

modernizacija; Austrijski katekizam; obitelj; odgoj; Immanuel Kant; prosvjetiteljstvo; kršćanstvo

Hrčak ID:

238404

URI

https://hrcak.srce.hr/238404

Publication date:

25.10.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 1.302 *