Acta Iadertina, Vol. 21 No. 1, 2024.
Preliminary communication
https://doi.org/10.15291/ai.4512
Pristupi i dimenzije održivosti vrtića - validacija skala i procjene odgojitelja o praksi odgoja i obrazovanja za održivi razvoj u vrtićima
Dunja ANĐIĆ
orcid.org/0000-0001-8444-1820
; Faculty of Teacher Education in Rijeka, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
*
* Corresponding author.
Abstract
Sustavan proces odgoja i obrazovanja za održivi razvoj počinje u vrtićima
odnosno ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Postojeće prakse i pedagogijski pristupi u odgoju i obrazovanju za održivi
razvoj nerijetko variraju, kao i različiti aspekti rada odgojitelja. U
ovom istraživanju fokus je na procjenama praksi u razvoju domena
održivosti u radu vrtića te na ispitivanju stavova odgojitelja o prevladavajućim
pristupima u praksi. U istraživanju je sudjelovao 81 odgojitelj
iz triju županija u Republici Hrvatskoj. Za potrebe istraživanja
konstruirane su tri skale kojima su se ispitivale prakse rada odgojitelja
u pojedinim dimenzijama održivosti: društvenoj, ekonomskoj i ekološkoj.
Također su dodatno ispitane učestalosti provođenja pojedine
dimenzije održivosti i pristupa u praksi rada vrtića u području odgoja
i obrazovanja za održivi razvoj. Zadatci istraživanja su uključivali:
validaciju skala o dimenzijama održivosti, odnosno ispitivanje njihovih
mjernih karakteristika, stavove o procjeni pedagogijskih pristupa
u praksama odgoja i obrazovanja za održivi razvoj, procjene o provođenju
različitih praksi dimenzija održivosti u vrtićima te korelacijska
izračunavanja dimenzija održivosti. Rezultati istraživanja uputili su
na adekvatnost mjernih pokazatelja svih triju konstruiranih skala.
Utvrđeno je da odgojitelji najčešće provode projektni pristup u praksi
odgoja i obrazovanja za održivi razvoj. Također je utvrđeno da postoji
statistički značajna povezanost svih dimenzija održivosti koja je u
skladu s integriranim pristupima u radu vrtića. Sveukupni rezultatiistraživanja upućuju na daljnja promišljanja o mjerenjima dimenzija
održivosti kao pokazateljima razine implementacijskih procesa odgoja
i obrazovanja za održivi razvoj u predškolskim ustanovama, ali i
značajnim indikatorima aspekata dimenzija rada vrtića kojima je
potrebno daljnje unaprjeđivanje.
Keywords
društvena; ekonomska i ekološka dimenzija održivosti; integrirani; projektni i problemskoistraživački pristup; odgojitelji; odgoj i obrazovanje za održivi razvoj
Hrčak ID:
319580
URI
Publication date:
22.7.2024.
Visits: 351 *