Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.15291/ai.4512

Pristupi i dimenzije održivosti vrtića - validacija skala i procjene odgojitelja o praksi odgoja i obrazovanja za održivi razvoj u vrtićima

Dunja ANĐIĆ orcid id orcid.org/0000-0001-8444-1820 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 313 Kb

str. 59-86

preuzimanja: 91

citiraj


Sažetak

Sustavan proces odgoja i obrazovanja za održivi razvoj počinje u vrtićima
odnosno ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Postojeće prakse i pedagogijski pristupi u odgoju i obrazovanju za održivi
razvoj nerijetko variraju, kao i različiti aspekti rada odgojitelja. U
ovom istraživanju fokus je na procjenama praksi u razvoju domena
održivosti u radu vrtića te na ispitivanju stavova odgojitelja o prevladavajućim
pristupima u praksi. U istraživanju je sudjelovao 81 odgojitelj
iz triju županija u Republici Hrvatskoj. Za potrebe istraživanja
konstruirane su tri skale kojima su se ispitivale prakse rada odgojitelja
u pojedinim dimenzijama održivosti: društvenoj, ekonomskoj i ekološkoj.
Također su dodatno ispitane učestalosti provođenja pojedine
dimenzije održivosti i pristupa u praksi rada vrtića u području odgoja
i obrazovanja za održivi razvoj. Zadatci istraživanja su uključivali:
validaciju skala o dimenzijama održivosti, odnosno ispitivanje njihovih
mjernih karakteristika, stavove o procjeni pedagogijskih pristupa
u praksama odgoja i obrazovanja za održivi razvoj, procjene o provođenju
različitih praksi dimenzija održivosti u vrtićima te korelacijska
izračunavanja dimenzija održivosti. Rezultati istraživanja uputili su
na adekvatnost mjernih pokazatelja svih triju konstruiranih skala.
Utvrđeno je da odgojitelji najčešće provode projektni pristup u praksi
odgoja i obrazovanja za održivi razvoj. Također je utvrđeno da postoji
statistički značajna povezanost svih dimenzija održivosti koja je u
skladu s integriranim pristupima u radu vrtića. Sveukupni rezultatiistraživanja upućuju na daljnja promišljanja o mjerenjima dimenzija
održivosti kao pokazateljima razine implementacijskih procesa odgoja
i obrazovanja za održivi razvoj u predškolskim ustanovama, ali i
značajnim indikatorima aspekata dimenzija rada vrtića kojima je
potrebno daljnje unaprjeđivanje.

Ključne riječi

društvena; ekonomska i ekološka dimenzija održivosti; integrirani; projektni i problemskoistraživački pristup; odgojitelji; odgoj i obrazovanje za održivi razvoj

Hrčak ID:

319580

URI

https://hrcak.srce.hr/319580

Datum izdavanja:

22.7.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 351 *