Studia Polensia, Vol. 14 No. 1, 2025.
Original scientific paper
https://doi.org/10.32728/studpol/2025.14.01.02
Stilizacije istarsko-primorskih glazbenih idioma u djelu Pazinska zvona Slavka Zlatića
* Corresponding author.
Abstract
Pazinska zvona skladba je za simfonijski orkestar iz kasne
skladateljske faze Slavka Zlatića. Stilski pluralističko dvadeseto stoljeće
ostavilo je traga i na Zlatićevu stvaralaštvu, što je vidljivo ne tek u samim
skladateljskim postupcima već i u novom, svježem i specifičnom tretmanu
istarskoga modusa. Zlatić ga preispituje kako bi došao do saznanja koliku
zvučnu nadogradnju može podnijeti, a da ostane zvučno prepoznatljiv.
Potpuni raskid s istarskim molom, durski kvintakordi na neodređenoj
tonalnoj osnovi, spoj dviju simetričnih ljestvica različitih tonalnih težišta,
bimodalnost, cjelostepena ljestvica, interpolacija kromatike u istarski
modus; sve su to postupci koje u Zlatićevu slučaju možemo staviti pod
zajednički nazivnik „eksperimenta“, shvaćajući, naravno, taj pojam vrlo
uvjetno. Iako su poneki dijelovi skladbe na samoj ivici ekspresionizma,
nota finalis je i dalje čvrsto uporište arhaičnoga izvora i izričaja, a
između tih uporišta pojavljuje se slobodna glazbena tekstura obilježena
karakteristikama tradicijske glazbe, koje su više ili manje slušno uočljive,
ovisno o razradi tematskoga materijala. Postupci razgradnje tonaliteta i
isticanja kolorita stoje u uzročno-posljedičnoj vezi; oni nikada nisu samima
sebi svrha, već proizlaze iz skladateljeve težnje da što snažnije prizove duh
istarskoga folklornog izraza.
Keywords
Slavko Zlatić; harmonija; istarski modus; modalnost; tonski niz
Hrčak ID:
340344
URI
Publication date:
5.12.2025.
Visits: 0 *
