Skip to the main content

Review article

Povijesna retrospektiva suradničkih odnosa u nastavi između permanentne teorijske poželjnosti i praktične (ne) realiziranosti

Mirko Lukaš orcid id orcid.org/0000-0003-2725-3035 ; The Faculty of Philosophy Osijek, Croatia
Emerik Munjiza ; The Faculty of Philosophy Osijek, Croatia


Full text: croatian pdf 809 Kb

page 479-494

downloads: 285

cite


Abstract

Ovaj rad prikazat će povijesnu analizu sadržaja pedagoške literature kojom se prati položaj učenika u odgojno-obrazovnom procesu.
Rad prikazuje različite manifestacije učenikovog položaja unutar nastavnog procesa promatranog kroz relacije različitih interpersonalnih odnosa: učenik-učitelj, odnosa učenik-učenik, ili učenik-skupina učenika, itd. Učenik se u tim odnosima može promatrati ili u položaju subjekta ili objekta a vrlo rijetko istovremeno u položaju subjekta i objekta. Traganja za humanijom školom u povijesti prolaze kroz oblike vanjske i unutarnje prisile ili motivacije učenika na rad, zatim prolaze kroz pokušaje reformskih pravaca koji imaju težnju u pedagogiji popraviti ili ublažiti navedene krajnosti uvodeći u svoje škole potpuno napuštanje autoriteta i oslobađajući je od utjecaja društvene kontrole.
Položaj učenika u školi oduvijek je bio društveno uvjetovan i određen a nikako slučajan. Stoga se odgojno djelovanje od antike do danas kreće unutar granica od ljudske destruktivnosti do čovjekove konstruktivnosti, čiji povijesni tijek oslikava ovaj rad.

Keywords

učenik; položaj; subjekt - objekt; suradnički odnosi

Hrčak ID:

82395

URI

https://hrcak.srce.hr/82395

Publication date:

30.12.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 1.462 *