Skip to the main content

Review article

Suvremeno djetinjstvo i institucijski kontekst

Mirjana Šagud ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb


Full text: english pdf 373 Kb

page 265-274

downloads: 949

cite

Full text: croatian pdf 373 Kb

page 265-274

downloads: 3.830

cite


Abstract

U novije se vrijeme istraživanju djeteta i djetinjstva kao društvenom i kulturnom fenomenu pristupa s pozicija multidimenzionalnosti i iznimne kompleksnosti. Djetinjstvo, nasuprot razmišljanju većine odraslih, nije izoliran, zaštićen, dobro kontroliran i predvidljiv način vođenja djeteta prema svijetu odraslih. Djetinjstvo se usredotočuje više na generalnu percepciju djeteta i sugerira postojanje posebne, odvojene i fundamentalno različite društvene grupe i kategorije. Status djeteta osmišljen od odraslih i njegov kulturološki i povijesno određeni konstrukt mijenja se i varira od njegova definiranja fizičkom i/ili spolnom zrelošću, pravnim statusom ili dobnom pripadnošću. Koncept djeteta i djetinjstva bavi se pojedincem kojeg obično definiramo s pozicije odrasle osobe. Dvije krajnje perspektive djeteta i djetinjstva vezane su uz koncept usmjeren na oblikovanje, modeliranje, izgrađivanje, poželjnu socijalizaciju ili naglašavanje koncepta prema kojem se dijete razmatra kao glavni agens djetinjstava. Institucijski predškolski kontekst sa svim svojim segmentima (kulturom, kurikulom, materijalnim i socijalnim odrednicama) može poticati i osnaživati ili smanjivati sve one prednosti i potencijale koje djetinjstvo nosi. U tom smislu djetinjstvo ne postoji izvan društvenog konteksta, a njegova refleksivna reprezentacija dolazi do izražaja u dinamičnim odnosima i divergentno strukturiranim odgojno-obrazovnim uvjetima.

Keywords

institucionalizacija djetinjstva; povijest djetinjstva; predškolska ustanova; predškolsko dijete; suvremeno djetinjstvo

Hrčak ID:

137691

URI

https://hrcak.srce.hr/137691

Publication date:

25.2.2015.

Article data in other languages: english

Visits: 7.756 *