Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.15516/cje.v18i1.1885

Povezanost morfoloških karakteristika i motoričkih znanja kod jedanaestogodišnjih učenica

Lidija Vlahović ; Faculty of Philosophy, University of Split
Bojan Babin ; Faculty of Kinesiology, University of Split
Josip Babin ; Faculty of Kinesiology, University of Split


Full text: croatian pdf 292 Kb

page 137-156

downloads: 503

cite

Full text: english pdf 292 Kb

page 137-156

downloads: 404

cite


Abstract

Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja povezanosti morfoloških karakteristika i motoričkih znanja reprezentativnih nastavnih tema službenog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenice petih razreda osnovne škole. U skladu s navedenim na uzorku od 152 učenice u dobi od 11 godina primijenjeno je 16 antropometrijskih mjera za procjenu morfoloških karakteristika i 7 testova reprezentativnih nastavnih tema za procjenu motoričkih znanja. Rezultati kanoničke korelacijske analize provedene između sustava morfoloških varijabli i varijabli motoričkih znanja učenica pokazuju kako je izdvojen jedan par statistički značajnih kanoničkih faktora s koeficijentom kanoničke korelacije od 0,61 (p = 0,00). Struktura relacija izoliranog značajnog para kanoničkog faktora pokazala je da su učenice koje su postigle bolje ocjene u testovima motoričkih znanja Brzo trčanje do 60 m iz niskog starta, Stoj na rukama uz okomitu plohu, Skok u vis prekoračnom tehnikom „škare“ i Pad naprijed preko ramena u dominantnu stranu imale niže vrijednosti u mjerama potkožnog masnog tkiva i voluminoznosti tijela, i obrnuto. Nešto niže, ali također negativne vrijednosti korelacije s navedenim antropometrijskim mjerama pokazala su i preostala tri testa motoričkih znanja. Pokazatelji redundancije ukazuju na to kako je skupom varijabli morfoloških karakteristika moguće procijeniti samo 16,51 % varijance skupa varijabli motoričkih znanja i obrnuto kako je skupom varijabli motoričkih znanja moguće procijeniti 21,57 % varijance skupa varijabli morfoloških karakteristika. Dobiveni rezultati upućuju na zaključak da je za lošije izvođenje motoričkih znanja u ovom istraživanju nesumnjivo odgovorna endomorfna tjelesna građa ispitanica, koja se predstavila kao izraziti remeteći faktor.

Keywords

motoričko učenje; tjelesna i zdravstvena kultura; osnovna škola; učenice; somatske karakteristike

Hrčak ID:

155473

URI

https://hrcak.srce.hr/155473

Publication date:

30.3.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 2.098 *