Original scientific paper
https://doi.org/10.15516/cje.v18i0.2163
Spolne razlike predškolske djece u biotičkim motoričkim znanjima
Ivana Nikolić
; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Snježana Mraković
; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Mateja Kunješić
; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Abstract
Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi postoje li značajne razlike između dječaka i djevojčica predškolske dobi (4 – 4.5 godina) u lokomotornim motoričkim znanjima i manipuliranju objektima. Istraživanjem je ukupno obuhvaćeno 67 djece, od čega 34 dječaka (prosječne tjelesne visine 107.61 ± 4.43 cm; tjelesne težine 18.19 ± 4.43 kg) i 33 djevojčice (prosječne tjelesne visine 107.31 ± 4.76 cm i tjelesne težine 19.00 ± 3.08kg). Svi ispitanici izmjereni su putem 4 motorička testa za procjenu ravnoteže, fleksibilnosti, koordinacije i brzine frekvencije pokreta (stajanje na jednoj nozi, pretklon na klupici, poligon natraške i taping rukom). Motorička znanja procijenjena su testom Test of Gross Motor Development, koji uključuje 7 lokomotornih (trčanje, galop naprijed, poskoci na jednoj nozi, skok s noge na nogu, skok u dalj iz mjesta, galop strance, niski skip) i 4 motorička znanja – manipuliranje objektima (vođenje lopte u mjestu, hvatanje lopte objema rukama, udaranje lopte nogom i bacanje loptice u dalj). Univarijatnom analizom varijance utvrđene su značajne razlike u motoričkom testu poligon natraške u korist dječaka (p = .001). Ukupni rezultat lokomotornih znanja veći je kod djevojčica u odnosu na dječake (p = .01), iako su razlike značajne samo kod galopa (p = .02), poskoka (p = .02) i niskog skipa (p = .03). Ukupan rezultat u manipuliranju objektima ne pokazuje značajne razlike (p=.43). Veće su prosječne vrijednosti kod djevojčica u vođenju lopte i hvatanju lopte objema rukama (p = .01), a kod dječaka u bacanju loptice u dalj (p = .03) i udaranju lopte nogom. S obzirom na detektiranu malu veličinu učinka (f=0.10) i Power koeficijenta 0.12 ukupan broj ispitanika trebao bi se povećati na otprilike 842 da bi se postigla statistička snaga testa na preporučenoj razini od 0.80. U ukupnom rezultatu lokomotornih znanja djevojčice su postigle bolje rezultate na razini značajnosti (p = .02). Na ovom uzorku ispitanika kod djevojčica je primjetna viša razina motoričkih znanja u odnosu na dječake iste dobi.
Keywords
lokomotorna znanja; manipuliranje objektima; predškolci
Hrčak ID:
164749
URI
Publication date:
30.5.2016.
Visits: 2.367 *