Skip to the main content

Original scientific paper

HAMLET IZMEĐU BUKARE I UČITELJA

Helena Peričić ; Faculty of philosophy in Zadar


Full text: croatian pdf 342 Kb

page 271-287

downloads: 1.885

cite

Full text: english pdf 342 Kb

page 271-287

downloads: 199

cite


Abstract

Pitanje zastupanja pa i obrane (književnih, estetskih, etičkih itd.) vrednota pojavljuje se često u Brešanovu dramskom opusu temeljem istovjetnoga meha¬nizma: između primitivizma, prijetvornosti i brutalnosti te potencijalnog i stvar¬nog prijestupa pa i zločina s jedne (Brešanova »Antiteza«), te prosvijećenosti, naprednosti/napretka i idealizma (»Teza«) s druge strane – stoji književni tekst kao produžetak Teze, tj. više ili manje očigledni/prikriveni predložak kojemu je svrha gradnja novoga dramskog kazivanja tematski i fabularno prilagođena prostornim, društvenim i svjetonazorskim okolnostima kojima pripada sam autor. »Posrednički« književni tekst u Brešanovim dramama (npr. Shakespeareovi Hamlet ili Julije Cezar) ulazi tako u zonu »popularizacije« jer svojom ulogom premosnika koji naglašava vrednote Teze, transfera između djelokruga »velike literature« i stvarnosti biva prezentiran kao građa koju treba učiniti bliskom široj publici, odnosno onomu tko konačni dramski tekst prima (čita ili gleda na pozornici), bez obzira je li primatelj sam prepoznao dotični, premosni tekst ili nije, tj. nije ga »dešifrirao«. Iz svijesti o toj konstrukciji nadaju se, među ostalim, pitanja o slojevitosti i ciljevima takve »posudbe iz klasike«.

Keywords

Ivo Brešan; Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja; Shakespeare; premosni tekst; klasika; stvarnost; suvremenost; recepcija

Hrčak ID:

200159

URI

https://hrcak.srce.hr/200159

Publication date:

9.5.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 3.126 *