Skip to the main content

Other

Prvi parni gliboder u Dalmaciji

Šime Peričić


Full text: croatian pdf 8.068 Kb

page 59-61

downloads: 139

cite


Abstract

Potreba čišćenja, kopanja i širenja mnogih dalmatinskih luka, kada su ovamo počeli prispijevati veći jedrenjaci i parobrodi, prisilila je ovdašnje vlasti da zamoli bečku vladu za dozvolu odnosno privolu investicije za kupovinu suvremenijeg parnog glibodera, budući da onaj postojeći nije bio u stanju zadovoljiti sve potrebe pokrajine u tom smislu. Poslije prilično dugih konzultacija Beč je pristao na financiranje takvog poduhvata-investicije, pa je ugovor o izradi kompletnog parnog glibodera-viljuškara sačinjen s dvojicom tršćanskih poduzetnika - Gasparom Tonellom i Georgom Strudthoffom, koji su za oko dvije godine izvršili ugovor i dalmatinskoj vladi izručili jedan suvremeni, parni gliboder (početkom 1847). To je za dalmatinsko pomorstvo uopće značilo mnogo.
Kolika je važnost istog pokazuje i činjenica da je to bio, koliko je zasad poznato, prvi parni stroj u Dalmaciji, što je bez sumnje vrlo značajno za povijest industrijalizacije pokrajine. Otada je uređivanje dalmatinskih luka bilo znatno intenzivnije i svakako solidnije, jer je taj gliboder
mogao i čistiti i kopati sve materijale, uključujući kamenu podlogu.

Keywords

Hrčak ID:

210297

URI

https://hrcak.srce.hr/210297

Publication date:

4.6.1984.

Visits: 421 *