Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.15516/cje.v20i0.2216

(Ne)sloboda izbora književnih djela i problemski pristup interpretaciji literarnoga predloška u nastavi lektire

Marinko Lazzarich orcid id orcid.org/0000-0003-1401-9610 ; University of Rijeka, Faculty of Teacher Education


Full text: english pdf 323 Kb

page 71-106

downloads: 215

cite

Full text: croatian pdf 323 Kb

page 71-106

downloads: 419

cite


Abstract

Temeljna zadaća školske lektire jest osposobljavanje mladih čitatelja za estetsku komunikaciju s književnim djelom. Sloboda izbora bitno određuje učenički odnos prema čitanju, stoga valja promišljati o učinkovitosti planiranja i realizaciji postojećih programskih sadržaja. Problemska nastava književnosti omogućuje stvaralački pristup literarnom djelu, a interpretacija utemeljena na načelima suvremenosti i komparativnosti primjenjiva je u višim razredima osnovne škole. U tekstu su prikazani rezultati istraživanja provedenog među nastavnicima Hrvatskoga jezika osnovnih škola triju županija, o recepciji romana Oliver Twist, Charlesa Dickensa, koji upućuju na potrebu za promjenom postojeće nastavne paradigme. U tom kontekstu nagrađeni roman Dragi Olivere (2012), hrvatske književnice Mirjane Mrkela, nadaje se kao poticajan literarni predložak za propitivanje mogućnosti kombiniranja izborne lektire s problemskim nastavnim sustavom. Epistolarni roman inspiriran je popularnim Dickensovim djelom, a poetološkim poveznicama Mirjana Mrkela razvija međuknjiževni dijalog te povlači paralele između 19. stoljeća i suvremene hrvatske stvarnosti. Autor teksta navodi model metodičke interpretacije romana u nastavi književnosti za 7. razred osnovne škole, s ciljem jačanja analitičkih kompetencija mladih čitatelja. U problemskom sustavu učenik dobiva aktivnu ulogu razvijajući svoj kreativni potencijal i sposobnost kritičkoga promišljanja.

Keywords

dječja književnost; lektira; načelo suvremenosti; problemska nastava; školska interpretacija.

Hrčak ID:

214279

URI

https://hrcak.srce.hr/214279

Publication date:

30.10.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 1.789 *