Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.32633/eb.4.2

Usporedba znanja hrvatskih i slovenskih osnovnoškolaca te gimnazijalaca o evoluciji čovjeka

Lara Kralj ; Josip Slavenski Čakovec Gymnasium, V, Nazora 34, Čakovec
Tanja Šalamon ; Josip Slavenski Čakovec Gymnasium, V, Nazora 34, Čakovec
Žaklin Lukša ; Josip Slavenski Čakovec Gymnasium, V, Nazora 34, Čakovec


Full text: english pdf 783 Kb

page 31-34

downloads: 398

cite

Full text: croatian pdf 1.158 Kb

page 22-30

downloads: 768

cite


Abstract

Prethodna istraživanja pokazuju da učenici imaju teškoće u razumijevanju evolucije čovjeka zbog zahtjevnosti teme. Cilj rada je bio utvrditi kakvo je znanje hrvatskih i slovenskih osnovnoškolaca te gimnazijalaca o evoluciji čovjeka. Nastojalo se utvrditi postoji li razlika u znanju učenika između dviju država, spolova, vrste škola te dobi učenika. Osim znanja, željelo se utvrditi i postojanje učeničkih miskoncepcija o evoluciji čovjeka. Istraživanje je provedeno 2017. godine u slovenskim i hrvatskim gimnazijama te osnovnim školama. Sudjelovalo je 170 učenika, od čega 100 osnovnoškolaca, te 70 gimnazijalaca iz obiju zemalja. Ukupni prosječni uspjeh na ispitu znanja bio je 64,8 %. Najzastupljeniji točan odgovor učenika odnosio se na nalazište neandertalaca u Hrvatskoj, kod kojeg je 96,4% učenika odabralo Krapinu kao točan odgovor. Rezultati su pokazali da postoje razlike u znanju o evoluciji čovjeka između učenika različitih zemalja, škola i razreda. Slovenski gimnazijalci su pokazali više znanja o evoluciji čovjeka u odnosu na hrvatske (14 statistički značajnih razlika; p < 0,05), dok su hrvatski osnovnoškolci bili uspješniji od slovenskih (16 statističko značajnih razlika; p < 0,05). Hrvatski gimnazijalci pokazali su lošije rezultate na ispitu od slovenskih osnovnoškolaca. Osnovnoškolsko znanje o evoluciji čovjeka se razlikuje od gimnazijskog po učestalosti točnih odgovora. Hrvatski osnovnoškolci su pokazali više znanja o evoluciji čovjeka od hrvatskih gimnazijalaca. Postoje razlike u poznavanju evolucije čovjeka među spolovima, ali nisu statistički značajne. I hrvatski i slovenski učenici imaju slične miskoncepcije povezane s evolucijom čovjeka. Čak 41,5% učenika smatra da su se ljudi razvili iz čimpanzi, a da smo potomci biblijskog Adama i Eve smatra 39,2% učenika. Dobiveni rezultati trebali bi utjecati na promjene u poučavanju sa svrhom postizanja boljih rezultata učenika vezanih uz koncept evolucije čovjeka, a posebice na sprečavanje stvaranja uočenih miskoncepcija.

Keywords

evolucija čovjeka; znanje; Hrvatska; Slovenija; osnovna škola; gimnazija

Hrčak ID:

216468

URI

https://hrcak.srce.hr/216468

Publication date:

28.12.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 2.770 *