Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.15516/cje.v21i4.3130

Fonološka svjesnost i poznavanje slova: pokazatelji rane pismenosti u hrvatskome jeziku

Jelena Kuvač -Kraljević orcid id orcid.org/0000-0003-1452-0851 ; Department of Speech and Language Pathology Faculty of Education and Rehabilitation SciencesUniversity of ZagrebBorongajska cesta 83F10 000 Zagreb
Mirjana Lenček ; Department of Speech and Language Pathology Faculty of Education and Rehabilitation SciencesUniversity of ZagrebBorongajska cesta 83F10 000 Zagreb
Krunoslav Matešić orcid id orcid.org/0000-0003-3568-2892 ; Department of Psychology Catholic University of CroatiaIlica 242, Zagreb


Full text: english pdf 298 Kb

page 1263-1293

downloads: 594

cite

Full text: croatian pdf 298 Kb

page 1263-1293

downloads: 634

cite


Abstract

U radu se ispituje povezanost fonološke svjesnosti i poznavanja slova kao i njihova
faktorska struktura u razdoblju rane pismenosti. Istraživanje se temelji na metodi
presjeka i uključuje 746 djece koja su ispitana godinu dana pred polazak u školu.
Provedena je faktorska analiza kako bi se odredile latentne varijable koje leže u
pozadini manifestnih varijabli fonološke svjesnosti i poznavanja slova u hrvatskome
jeziku kao jeziku transparentne ortografije. Podatci upućuju da je rima podjednako
raspodijeljena na slogovnu i fonemsku svjesnost. Potvrđuje se i korelacija između
poznavanja slova i svih razina fonološke svjesnosti, posebice fonemske svjesnosti.
Analiza otkriva i dva faktora na varijabli poznavanja slova, pri čemu mala i velika
i mala formalna slova pokazuju djelomično drugačiju raspodjelu između ta dva
faktora. Dobiveni nalazi trebaju biti ugrađeni u obrazovnu politiku, i to u području
predškolskoga obrazovanja, pri oblikovanju predškolskoga kurikula i planiranje
intervencijskih jezičnih programa

Keywords

fonemska svjesnost; obrazovna politika; predškolski kurikul; rima; transparentna ortografija

Hrčak ID:

235898

URI

https://hrcak.srce.hr/235898

Publication date:

19.12.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 3.016 *