Review article
https://doi.org/10.15516/cje.v22i1.3517
Ciljevi postignuća: konceptualni modeli i rezultati istraživanja ishoda
Azemina Durmić
orcid.org/0000-0002-2472-0833
; Islamic Pedagogical Faculty
Juraja Neidharta 15
72 000 Zenica
Abstract
Teorija ciljeva postignuća jedna je od vrlo značajnih teorija motivacije koja se u velikoj mjeri propituje u odgojno-obrazovnom sustavu. Ciljevi postignuća najčešće se odnose na razloge koji stoje u pozadini želje učenika za postignućem, ali predstavljaju i mišljenje učenika o standardima i kriterijima koji se uzimaju u obzir prilikom procjene uspjeha (Urdan, 1997). U tom smislu, učenik može biti vođen željom za osobnim razvojem i unapređenjem ili željom da bude bolji od drugih. Tako su autori identificirali dvije vrste ciljeva postignuća. U prvom slučaju, riječ je o ciljevima usmjerenim na ovladavanje, a u drugom slučaju, riječ je o performativnim ciljevima. Ovo ujedno predstavlja i dihotomni model ciljeva postignuća. Cilj je ovoga rada da se pregledom nekih istraživanja identificiraju konceptualni modeli ciljeva postignuća, te da se, shodno predstavljenom, stekne uvid u najčešće ishode s kojima su povezani različiti ciljevi postignuća. Teorijski i empirijski rezultati ukazuju da su se ciljevi postignuća razvijali od dihotomnoga, trihotomnoga konceptualnoga modela, modela s četiri vrste ciljeva (2x2) do modela sa šest (3x2) vrsta ciljeva. U sklopu navedenih konceptualnih modela ciljevi usmjereni na ovladavanje sadrže najviše pozitivnih karakteristika i ishoda. U zaključku se ističe važnost ciljeva usmjerenih na ovladavanje uz potrebu za dubljim propitivanjem čimbenika koji vode prema usvajanju ovih ciljeva.
Keywords
ciljevi usmjereni na ovladavanje; izbjegavanje orijentacija; performativni ciljevi; pristup orijentacija
Hrčak ID:
238100
URI
Publication date:
19.3.2020.
Visits: 2.490 *