Skip to the main content

Preliminary communication

Primjena hrvatskog znakovnog jezika u nastavi Hrvatskoga jezika s gluhom i nagluhom djecom – aktualno stanje i izazovi

Dorijana Kavčić orcid id orcid.org/0000-0002-5688-9908 ; Croatian Association of Sign Language Interpreters for the Deaf, Zagreb, Hrvatska


Full text: croatian pdf 589 Kb

page 65-82

downloads: 561

cite


Abstract

Dosadašnja istraživanja ovladanosti hrvatskim govornim jezikom gluhih i nagluhih osoba
pokazuju nisku razinu jezičnoga znanja i značajnu razliku u odnosu na njihove čujuće vršnjake.
Jačanjem svijesti o znakovnom jeziku raste i svijest da je nužno prihvatiti ga kao materinski
jezik zajednice Gluhih, kao platformu kroz koju se govoreni jezik uči kao ini jezik. Od prvog
istraživanja u Hrvatskoj 1983. godine isticala se potreba za adekvatnijim pristupom djeci
oštećena sluha, stoga je ovim istraživanjem promatrana nastava Hrvatskoga jezika u
osnovnoškolskim ustanovama s gluhim i nagluhim učenicima. Promatrane su tri obrazovne
ustanove s obzirom na to koriste li hrvatski znakovni jezik u nastavi ili ne te se pokušalo utvrditi
radi li se o prijenosu informacije koji je problematičan ili o samoj metodici nastave koja nije
odgovarajuća za zajednicu Gluhih. Provedeno je kvalitativno istraživanje metodom opažanja s
ciljem opisa stanja. Uključuje prisustvo na nastavi sata Hrvatskoga jezika šestog i osmog
razreda, promatranje i intervju s nastavnikom. Promatrani komunikacijski kanal prilagođen je
gluhim učenicima i utječe na praćenje nastave te savladavanje gradiva, no prilagođenost
metodike nastave nije problematizirana ni u jednoj od promatranih ustanova i zaključak je ovog
istraživanja da je to čimbenik koji igra glavnu ulogu u općem slabom ovladavanju hrvatskim
jezikom.

Keywords

hrvatski znakovni jezik; nastava Hrvatskoga jezika; gluha i nagluha djeca

Hrčak ID:

249115

URI

https://hrcak.srce.hr/249115

Publication date:

22.10.2020.

Visits: 1.267 *