Original scientific paper
https://doi.org/10.15516/cje.v24i1.4089
Čitalački profili ne moraju biti informativan pristup za identifikaciju ugroženih čitatelja u nižoj srednjoj školi
Florina Erbeli
orcid.org/0000-0002-4955-3170
; Department of Educational Psychology Texas A&M University 4225 TAMU, College Station, TX, 77843, United States
Abstract
Analiza latentnih profila često je korišten pristup za identifikaciju rizičnih
podskupina učenika s teškoćama u čitanju. Ipak, rezultati istraživanja čitanja
učenika viših razreda osnovne škole1 dovode u pitanje korisnost i značenje tih
navodno kategorički različitih čitalačkih profila, koji mogu biti rezultat statističkih
postupaka čak i u odsustnosti stvarnih profila. U ovom istraživanju propituje se
stav da čitalački profili odražavaju jasno diferencirane skupine. U stvari, testira se
hipoteza da je čitanje kontinuirano, s gradacijom težine njegove izvedbe. Uzorak
je obuhvatio 695 učenika sedmoga razreda (Mage = 12,76 godina, SDage = 0,43) iz
Slovenije koji su čitali na engleskom kao stranome jeziku. Glavne ishodišne mjere
uključivale su raznolike ocjene čitalačkih vještina u engleskom kao stranome jeziku.
Rezultati analize latentnih profila pokazali su da su čitalački profili raspoređeni
u slojevitom spektru težine, od veće do manje uspješnosti u čitanju. Profili se nisu
kvalitativno razlikovali, a njihovi odnosi s vanjskim korelatima jednolično su se
povećavali sa svakim profilom. Naime, rezultati pokazuju da čitalački profili u
nižoj srednjoj školi predstavljaju kontinuiranu gradaciju. Stoga bi se intervencije
u čitanju u nižoj srednjoj školi trebale zasnivati na neprekinutoj procjeni rizika,
prije nego na određivanju podtipova profila.
Keywords
čitalačke skupine; engleski kao strani jezik; niža srednja škola
Hrčak ID:
280318
URI
Publication date:
18.5.2022.
Visits: 966 *