Review article
https://doi.org/10.15516/cje.v25i2.4675
Višeperspektivna analiza uloge školskoga ravnatelja u (de)konstrukciji skrivenoga kurikula
Rahaela Varga
orcid.org/0000-0002-8402-2578
; University of Osijek, Faculty of Education
Maja Zorić
orcid.org/0000-0002-9085-3829
; Craft School in Osijek
Abstract
Ravnatelj je jedan od značajnih dionika sukonstrukcije školskoga kurikula i njegova je uloga pritom jasna i zakonom definirana, ali budući da na život škole utječe i skriveni kurikul, postavlja se pitanje o tome kakvu ulogu ravnatelj ima u odnosu na njega. Skriveni je kurikul nepisan, teže je razumljiv i vidljiv, a ima veliki utjecaj na život škole jer snažno utječe na odgojno-obrazovni proces i njegove sudionike. U radu je primijenjena kvalitativna metoda i odabran je pristup osnovnoga kvalitativnog interpretativnog istraživanja u kojem je provedena višeperspektivna analiza elemenata triju pedagogijskih istraživačkih pristupa skrivenome kurikulu kako bi se odredila uloga koju u procesu konstrukcije skrivenoga kurikula, ili pak njegove dekonstrukcije, zauzima ravnatelj škole. Rezultati analize ukazuju na to da ravnatelj preuzima afirmativnu ulogu iz perspektive duhovno-znanstvene pedagogije, subverzivnu ulogu iz perspektive emancipacijske pedagogije i ulogu koja se može okarakterizirati dihotomnom iz perspektive fenomenologijske pedagogije. Navedeno svjedoči o kompleksnosti uloge koju ravnatelj može imati u slučaju skrivenoga kurikula u školi, ovisno o gledištu koje zauzima, te o naporu koji ulože u (de)konstrukciju skrivenoga kurikula. Uloga za koju se ravnatelj odluči (svjesno ili nesvjesno), odredit će učeničko iskustvo obrazovanja, odnose između zaposlenika, ali i njegovo profesionalno iskustvo rada na poziciji ravnatelja škole.
Keywords
duhovnoznanstvena pedagogija; društvene vrijednosti; emancipacijska pedagogija; fenomenologijska pedagogija; vođenje škole
Hrčak ID:
307010
URI
Publication date:
28.6.2023.
Visits: 907 *