Skip to the main content

Professional paper

https://doi.org/10.37083/bosn.2023.28.167

Uredništvo društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva

Lorena Martinić orcid id orcid.org/0000-0003-1869-7806 ; Ethnographic Museum Library, Zagreb, Croatia
Ana Šafran Modrić orcid id orcid.org/0000-0002-3433-8400 ; Zagreb City Libraries, Zagreb, Croatia
Nikolina Štrbac orcid id orcid.org/0000-0002-5575-4710 ; Zagreb City Libraries, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 2.173 Kb

page 167-185

downloads: 157

cite

Full text: english pdf 2.173 Kb

page 167-185

downloads: 86

cite

Download JATS file


Abstract

U ovom radu prikazat ćemo Uredništvo društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva, kada je osnovano, kako funkcionira te izazove s kojima se susreće. Članak će prikazati društvene mreže koje Uredništvo koristi za promociju rada Društva, postojećih članova, ali i za privlačenje novih. Rad će objasniti kako Uredništvo bira sadržaj koji objavljuje i kako stvara vlastiti, originalni sadržaj. Detaljno će prezentirati sve autorske kategorije, aktualne i ugašene, besplatni online alat za uređivanje vizualnog identiteta koje Uredništvo koristi.
U drugom dijelu ovoga rada napravit će se pregled i analiza aktivnosti na svakoj društvenoj mreži na kojoj ZKD ima aktivne profile (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter (X), YouTube, Pinterest, TikTok), odnosno usporedit će se sljedeći statistički podaci: broj pratitelja stranice (follow) i broj objava u svakoj godini, i to od početka 2020. do prve polovice tekuće godine. Cilj analize je saznavanje promjena navika pratitelja tijekom tog vremenskog perioda. Također, analizirat će se koliko na porast pratitelja na svakoj od društvenih mreža utječe broj objava i njihov sadržaj.
U zaključku, rad će ukazati na to da sadržaj nije dovoljan, važno je i koliko se često objavljuje. Pokazat će razlike u popularnosti i korištenju društvenih mreža, dinamiku objavljivanja sadržaja i odabir formata, za koje je Uredništvo zaključilo da je ponekad i važniji od sadržaja.
Napokon, pokazat će važnost vlastitog autorskog sadržaja koji ovo Uredništvo izdvaja od sadržaja društvenih mreža drugih udruga, knjižnica i bookblogera. Zahvaljujući kvalitetnim, inspirativnim sadržajima, atraktivnim vizualima najava i objavama i dobro osmišljenom rasporedu objavljivanja, Uredništvo je doseglo zavidnu brojku pratitelja s kojima ostvaruje redovitu interakciju.

Keywords

društvene mreže; Zagrebačko knjižničarsko društvo; statistika; porast pratitelja; autorski sadržaj

Hrčak ID:

312488

URI

https://hrcak.srce.hr/312488

Publication date:

10.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 729 *




Uredništvo društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva

Zagreb Library Association social media Editorial Board

Lorena Martinić1, Ana Šafran Modrić2, Nikolina Štrbac3

1Knjižnica Etnografskog muzeja, Zagreb, Hrvatska / Ethnographic Museum Library, Zagreb, Croatia

2,3Knjižnice grada Zagreba / Zagreb City Libraries, Zagreb, Croatia

1lorena@emz.hr,2ana.safran@kgz.hr,3nikolina.strbac@kgz.hr

Primljeno / Received 25. 8. 2023.

Prihvaćeno / Accepted 30. 9. 2023.

Dostupan online / Available online: 10. 12. 2023.

Ključne riječi / Keywords

društvene mreže, Zagrebačko knjižničarsko društvo, statistika, porast pratitelja, autorski sadržaj

social networks, Zagreb Library Association, statistics, follower growth, original content

Sažetak / Abstract

U ovom radu prikazat ćemo Uredništvo društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva, kada je osnovano, kako funkcionira te izazove s kojima se susreće. Članak će prikazati društvene mreže koje Uredništvo koristi za promociju rada Društva, postojećih članova, ali i za privlačenje novih. Rad će objasniti kako Uredništvo bira sadržaj koji objavljuje i kako stvara vlastiti, originalni sadržaj. Detaljno će prezentirati sve autorske kategorije, aktualne i ugašene, besplatni online alat za uređivanje vizualnog identiteta koje Uredništvo koristi.

U drugom dijelu ovoga rada napravit će se pregled i analiza aktivnosti na svakoj društvenoj mreži na kojoj ZKD ima aktivne profile (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter (X),1 YouTube, Pinterest, TikTok), odnosno usporedit će se sljedeći statistički podaci: broj pratitelja stranice ( follow) i broj objava u svakoj godini, i to od početka 2020. do prve polovice tekuće godine. Cilj analize je saznavanje promjena navika pratitelja tijekom tog vremenskog perioda. Također, analizirat će se koliko na porast pratitelja na svakoj od društvenih mreža utječe broj objava i njihov sadržaj.

U zaključku, rad će ukazati na to da sadržaj nije dovoljan, važno je i koliko se često objavljuje. Pokazat će razlike u popularnosti i korištenju društvenih mreža, dinamiku objavljivanja sadržaja i odabir formata, za koje je Uredništvo zaključilo da je ponekad i važniji od sadržaja.

Napokon, pokazat će važnost vlastitog autorskog sadržaja koji ovo Uredništvo izdvaja od sadržaja društvenih mreža drugih udruga, knjižnica i bookblogera. Zahvaljujući kvalitetnim, inspirativnim sadržajima, atraktivnim vizualima najava i objavama i dobro osmišljenom rasporedu objavljivanja, Uredništvo je doseglo zavidnu brojku pratitelja s kojima ostvaruje redovitu interakciju.

In this paper, we will present the Editorial Board of Social Networks of the Zagreb Library Association (ZLA), when it was founded, how it functions, and the challenges it faces. The article will mention which social networks the Editorial Board uses to promote ZLA, and its members, but also to attract new ones. The paper will further explain how the Editorial Board chooses content to publish and how it creates its own, original content. It will present in detail all original categories, both ongoing and finished, and a free online visual editor used by the Editorial Board.

The second part of this paper will present the analysis of the activities on each social network where ZLA has active profiles (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter (today X), YouTube, Pinterest, TikTok). These statistical data will be compared: page followers and number of posts in each year from the beginning of 2020 to the first half of the current year. It will also be analysed to what extent the number of posts and their content affects the followers’ growth on each of the social networks.

In conclusion, the paper will argue that content is not enough, it is also important how often it is published. It will present differences in the popularity and usage of social networks, the dynamics of publishing, and the choice of format, which the Editorial Board thinks is sometimes more important than the content.

Finally, it will show the importance of its own, original content, which sets this Editorial Board apart from the content of social networks of other associations, libraries, and book bloggers. Thanks to high-quality and inspiring content, attractive visuals for announcements, and a well-thought-out publishing schedule, the Editorial Board has reached an enviable number of followers with whom it interacts regularly.

Zagrebačko knjižničarsko društvo

Zagrebačko knjižničarsko društvo (u daljnjem tekstu ZKD) najveće je regionalno knjižničarsko društvo u Republici Hrvatskoj. Ono okuplja knjižnične djelatnike iz svih vrsta knjižnica i svih razina obrazovanja koji djeluju na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije s ciljem razvoja, promicanja i zaštite knjižničarske struke. ZKD potiče i širi zanimanje za knjižničnu građu, službe i usluge te razvoj i osnivanje knjižnica. Unapređivanjem knjižničnih službi omogućava slobodan, ravnomjeran i neograničen pristup informacijama i građi. Podjednaka važnost pridaje se organiziranju stručnih skupova, predavanja, savjetovanja, seminara i tribina koje za rezultat imaju stručno usavršavanje i osposobljavanje knjižničnih djelatnika. Djelovanje ZKD-a nije ograničeno samo na Grad Zagreb i Zagrebačku županiju već uključuje i suradnju s knjižničarskim i drugim srodnim društvima diljem Republike Hrvatske te inozemstvu. Stoga možemo reći da ZKD ima trojaku ulogu – obrazovnu, znanstvenu i istraživačku. (usp. ZKD, s. a.)

ZKD je društvo s bogatom poviješću. Djeluje od 1975. godine, a danas broji više od 500 članova, od kojih je više od 100 dio neke radne skupine (usp. Udiljak Buganovski 2020: 9, 14). Rad u ZKD-u u potpunosti je volonterski, a moguće je uključiti se u rad uredništva stručnog časopisa Novi uvez, e-biltena Bez uveza, mrežnih stranica i društvenih mreža ZKD-a, radnu skupinu Novi informacijski stručnjaci, program edukacije ZKD forum, redakciju aplikacije ZKD knjižničarske avanTURE i ZKD bicikliste.

Metodologija

U ovom će se radu prikazati statistički podaci svakog pojedinog profila po sljedećim parametrima: broj pratitelja stranice ( follow) i broj objava u svakoj godini. Za potrebe ovoga rada podaci za analizu uzeti su u vremenskom periodu od siječnja 2020. do 30. lipnja 2023. godine. Potom će se ti podaci usporediti da se vidi kolika je bila aktivnost Uredništva krajem 2020. godine, dakle u prvoj godini djelovanja Uredništva, i na kraju lipnja 2023., kada Uredništvo djeluje već tri i pol godine.

Za usporedbu statističkih podataka u radu se koristi komparativna analiza koja omogućuje usporedbu podataka za svaku pojedinu društvenu mrežu u spomenutom razdoblju te pomaže u povezivanju tih podataka i predviđanjima za budući rad (Tkalac Verčič et al., 2010).

Do podataka za analizu koja će uslijediti Uredništvo je došlo na sljedeće načine: koristilo je zapisnike mjesečnih sastanaka Uredništva te formulare u kojima mjesečno bilježi statistiku društvenih mreža. Formulare je Uredništvo samostalno kreiralo prema vlastitim potrebama, za praćenje promjena na profilima, kao što prikazuje slika 1. U njima se mjesečno bilježi broj pratitelja na svakom profilu, broj objava, objava s najvećim dosegom ( reach) u mjesecu te broj i vrstu interakcije koju te objave izazovu kod naših pratitelja. Pored spomenutoga, za detaljniji uvid u statistiku pojedinih profila koriste se zadani alati pojedinih mreža: Facebook i Instagram Insights, LinkedIn Analytics, Youtube Analytics, TikTok Analytics, Pinterest Analytics.

image1.jpg

Slika 1. Formular Uredništva za mjesečnu statistiku za Facebook profil

Cilj je analize statistike profila društvenih mreža pratiti porast broja pratitelja ( follow) na svakoj društvenoj mreži, kao i broj objava u godini dana. Ti će nam podaci omogućiti uvid u dinamiku objavljivanja na društvenim mrežama, zatim koja se društvena mreža najviše koristi, a koja najmanje, kako pratitelji reagiraju na sadržaj, jesu li skloni interakciji i na koji ju način iskazuju.

Uredništvo društvenih mreža ZKD-a

Društvene mreže Zagrebačkog knjižničarskog društva aktivne su od lipnja 2013. godine kada su na inicijativu tadašnjeg administratora mrežnih stranica Tomislava Silića, uz podršku predsjednice Katje Marković Mikulčić i urednice mrežnih stranica Ingeborg Rudmino, osnovani profili na društvenim mrežama Facebook, YouTube i Twitter, danas X (Ivanova, 2023) koje koristimo i danas (usp. Šimunović 2020: 47). Javni poziv za članove uredništva web stranice i društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva objavljen je 28. studenog 2019. godine na mrežnim stranicama Zagrebačkog knjižničarskog društva (usp. ZKD, 2019). Konstituirajuća sjednica Uredništva održana je 17. siječnja 2020. godine u Gradskoj knjižnici u Zagrebu. Uz Mariju Šimunović, koja je do tada samostalno obnašala ulogu urednice društvenih mreža, sastanku je prisustvovalo devet knjižničara: Jagoda Ille, Ivana Kežić, Mihael Bily, Danijela Petaros Globan, Ana Šafran Modrić, Nikolina Štrbac, Lorena Martinić, Vesna Mravunac i Branka Bacinger. Od prvotnih deset članova, osam još uvijek aktivno sudjeluje u radu društvenih mreža, a u međuvremenu je broj članova porastao na 14. Odlučeno je da će se uz već postojeće profile na Facebooku, Twitteru i YouTubeu napraviti profili na društvenim mrežama Instagram, LinkedIn, Pinterest i TikTok.

Uredništvo se sastaje na mjesečnoj bazi, prve srijede u mjesecu, putem platforme Zoom. Tema sastanka je statistika društvenih mreža za prethodni mjesec te autorski sadržaji. Svaki autor predstavlja planove za svoju rubriku te se konzultira s ostatkom uredništva u slučaju nedoumica.

Suvremeni knjižničari, osim svojim strukovnim znanjima, moraju raspolagati nizom vještina, koje uključuju marketing i grafički dizajn. Imajući na umu važnost vizualnog identiteta, Uredništvo već od samih početaka koristi besplatan online grafički alat “Canva” za izradu sadržaja za društvene mreže. Olakotna okolnost bila je promjena logotipa Zagrebačkog knjižničarskog društva neposredno prije osnivanja Uredništva društvenih mreža (Novi uvez, 2019). Stoga je Uredništvo već od prve autorske objave koristilo novi logo i službenu plavu boju. Mnoge su rubrike tijekom godina doživjele osuvremenjivanje u sadržajnom, ali i grafičkom smislu. Odabrani su formati koji bolje komuniciraju s publikom – videosadržaji i primarno vizualni formati u obliku kvadrata.

Autorski sadržaj Uredništva društvenih mreža

Uredništvo društvenih mreža ZKD-a je u prve dvije godine od svojega osnutka pokrenulo ukupno 12 rubrika, uglavnom autorskog sadržaja. S vremenom su se neke ugasile, a priključivanjem novih članova neke nove su pokrenute. Danas se redovito na društvenim mrežama ZKD-a objavljuje 14 rubrika, od toga njih 10 imaju mjesečni ritam izlaženja, dvije rubrike izlaze na dvotjednoj bazi, jedna izlazi fleksibilno prema potrebi, dok se podcast objavljuje četiri puta godišnje.

Kronološki pregled rubrika Uredništva društvenih mreža ZKD-a od 2020. do danas

Najdugovječnija rubrika na društvenim mrežama ZKD-a je Knjižničarski putopis, koji je imao nekoliko neformalnih izdanja i prije ovog sastava Uredništva (prva objava je iz listopada 2019. godine). Od početka 2020. sustavno izlazi pod ovim nazivom, a sredinom te godine dobio je i prepoznatljiv vizual. Rubriku uređuje Nikolina Štrbac, izlazi jednom mjesečno i, uz fotopriloge koji su snimili kolege knjižničari koji su tu knjižnicu posjetili, nudi i kratki informativni prikaz knjižnice. Kako je općepoznata stvar da knjižničari, kao profesija, između ostalih profesionalnih deformacija imaju i tu da, gdje god odu, bilo to u susjedni grad, drugu državu ili kontinent, uvijek potraže knjižnicu da uđu, razgledaju, i obavezno slikaju, tako za ovu rubriku uvijek ima materijala na čekanju.

Među prvih pet rubrika, pokrenutih nakon oformljivanja Uredništva društvenih mreža u ovom sastavu, jest rubrika Lica ZKD-a, koju uređuje Ivana Kežić Pucketić. To je sadržaj koji izlazi na mjesečnoj bazi o zanimljivim pojedincima iz struke koji su ujedno i članovi Društva. Uz redovitu rubriku, nekoliko puta je izašao i specijal Zlatna lica ZKD-a posvećen članovima u mirovini.

Rubrika Knjižnični tehnološki park / Tehnopark izlazila je jednom mjesečno tijekom tri godine i uređivala ju je Jagoda Ille. Koncentrirala se uglavnom na STEM područja i kroz sadržaj ove rubrike pratili smo najnovije trendove u struci i naučili niz korisnih stvari, od onih bitnih sitnica kao kako odabrati dobru lozinku, zašto treba prekriti kameru dok je ne koristimo pa do uputa kako se koristi Zoom ili kako prepoznati fake news na internetu.

Rubrika Naše knjižnice predstavlja šarolikost knjižnica unutar Zagreba i Zagrebačke županije pokazujući nam da je svaka pa i najmanja knjižnica po nečemu posebna. Ispočetka se rubrika zvala Moja knjižnica, a u ožujku 2021. mijenja ime. Rubriku je do travnja 2022. godine uređivala Vesna Mravunac, a nakon njenog odlaska iz Uredništva, uređivanje je preuzela Ana Šafran Modrić.

I posljednja od pet najstarijih rubrika, koja izlazi od početka 2020. godine, jest Kod autora doma. Urednica Danijela Petaros Globan nas fotografijama i tekstom vodi u rodne kuće, memorijalne centre i spomen-sobe hrvatskih autora, upoznaje s njihovom ostavštinom te pokazuje tko su ljudi koji se kriju iza hrvatskih književnih klasika. U sklopu rubrike objavljena su i 3 specijalna izdanja kada smo zavirili u stanove autora van Hrvatske: Ive Andrića u Travniku, Charlesa Darwina u Londonu te Victora Hugoa u Parizu.

ZKDruškanje je podcast koji se objavljuje četiri puta godišnje i u kojem Mihael Bily razgovara s knjižničarima diljem Hrvatske o specifičnostima njihovog posla. To su zanimljivi razgovori u formi kratkih videa u čiju se realizaciju kasnije pridružila i Sanja Jurković.

U siječnju 2021. godine Uredništvu se pridružuje Lucija Klanac i pokreće rubriku Jeste li znali? kroz koju nas vraća u studentske klupe i svaki drugi četvrtak, prateći sadržaj iz Povijesti knjige autora Aleksandra Stipčevića, ponavlja najbitnije informacije o povijesti knjige i knjižnica koje bi svaki knjižničar trebao znati. Rubrika je ugašena odlaskom Lucije Klanac iz Uredništva u rujnu 2022. godine.

U isto vrijeme pokrenuta je i nova rubrika Što je knjižničar bez knjižnice? u kojoj se redovito prate i objavljuju oglasi za poslove knjižničara. U početku su rubriku uređivali Mihael Bily i Lorena Martinić zajedno, a kasnije, Loreninim prelaskom na mjesto urednice Društvenih mreža, zamjenjuje ju Ana Golubić. Ova rubrika nema zadani raspored, već joj je ritam izlaženja fleksibilan, a ovisi o objavama na stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Kako je 2021. godina u Hrvatskoj na inicijativu Ministarstva kulture i medija, a u svrhu poticanja čitanja, bila proglašena Godinom čitanja, tako je Uredništvo tim povodom osmislilo i pokrenulo još dvije nove rubrike koje su se bavile preporukama za čitanje.

U rubrici Daj pet za bolji svijet, koja je i dalje aktivna, Danijela Petaros Globan prikuplja preporuke hrvatskih suvremenih književnika, u kojoj oni izdvoje pet njima dragih naslova uz objašnjenje zašto su im baš te knjige važne. Rubrika je prve dvije godine izlazila dva puta mjesečno, a od kraja prošle godine objavljuje se jednom mjesečno.

U drugoj rubrici, osmišljenoj istim povodom, pod nazivom ZKD čitateljski klub, pozivani su članovi i simpatizeri ZKD-a da preporuče tri naslova koja su im važna ili posebno draga te ih ukratko opišu. Rubriku je uređivala Lucija Klanac, preporuke su se prikupljale putem Google obrasca, a objavljivale su se svaki petak.

Kako je službeno završila Godina čitanja, tako je popularni Čitateljski klub ugašen, odnosno doživio je transformaciju u novu rubriku – Čitateljski izazov – u kojoj je Lucija nastavila prikupljati preporuke kolega, ali na nešto drugačiji način. Tema je zadana početkom mjeseca (npr. zbirka poezije), preporuka je mogla sadržavati neograničen broj znakova, a krajem mjeseca je objavljena jedna preporuka, odabrana slučajnim odabirom. Nažalost, odaziv kolega na ovu rubriku je bio prilično slab pa se nakon nekoliko mjeseci ona ugasila.

Uz nabrojane autorske rubrike, od početka rada ovog Uredništva redovito izlazi i rubrika koja prati ZKD forum – program edukacije i podrške knjižničarske zajednice za knjižničare iz svih vrsta knjižnica koji se nemaju priliku često sretati na istom mjestu i tako razmjenjivati iskustva. Temeljna ideja ZKD foruma je biti mjesto na kojem knjižničari mogu raspraviti probleme iz svakodnevnog rada, pratiti trendove u struci te nadopunjavati svoja stručna znanja. Predavači i panelisti su, osim knjižničara, i stručnjaci iz drugih područja, nastavnici s različitih fakulteta, kao i stručnjaci iz prakse. Prvi ZKD forum održan je 23. siječnja 2019. godine i, uz ljetne pauze i prilagodbu pandemijskim okolnostima, odvija se neprekidno do danas, jednom mjesečno, uvijek posljednje srijede u mjesecu. Stoga svaki mjesec imamo najavnu objavu s pozivom na sudjelovanje te objavu nakon održanog foruma.

Početak svake nove godine u Uredništvu donosi nove ideje koje rezultiraju novim rubrikama. Tako je bilo i u siječnju 2022., kada je Nikolina Štrbac pokrenula rubriku o knjižnicama na zanimljivim i neuobičajenim mjestima. Rubrika pod nazivom Ne(obična) knjižnica inspirirana je neočekivanim mjestima na kojima smo pronašli neformalne knjižnice kao npr. iglu knjižnica na skijalištu ili u telefonskim govornicama, ili pak police za knjige na aerodromima, u kafićima, hotelima, a u sklopu ove rubrike predstavili smo i projekt Male slobodne knjižnice Hrvatske (Knjižnica Prelog, 2023). S obzirom na to da je ovo rubrika ležernijeg sadržaja, raspoređena je u vikend objave, izlazila je jednom mjesečno, do kraja te godine.

U svibnju 2022. godine, nakon javnog poziva, u Urednišvo je primljeno pet novih članica i pokrenute su tri nove rubrike.

Prva među novima je krenula Klikom do usavršavanja koju uređuje Elena Palčić. Rubrika izlazi svaki drugi ponedjeljak i na jednom mjestu okuplja popis dostupnih radionica, webinara, skupova, konferencija i tečaja za knjižničare. Za svaki se sadržaj daje kratak opis, datum i vrijeme održavanja, a za skupove i konferencije podsjeća na rok prijave. Namjera je rubrike potaknuti što veći broj knjižničara na edukacije i stalno stručno usavršavanje.

Zatim rubrika Je l’ se piše kaj o tome? koju uređuje Ivana Končić, koja prati stručnu literaturu i odabire zanimljive, nedavno objavljene članke autora koji su članovi ZKD-a. Cilj je rubrike pratitelje potaknuti na čitanje znanstvenih i stručnih radova i dodatno proučavanje tematike koja ih zanima, a otvorenost pristupa omogućava im upravo to. Članci su predstavljeni u videoformi uz kraći sadržaj i link na puni tekst. U sklopu rubrike se, kao specijal, objavljuje i vijest o izlasku novog broja glasila ZKD-a Novi uvez, elektroničkog časopisa u kojemu se objavljuju radovi članova Zagrebačkoga knjižničarskog društva i ostalih zainteresiranih autora.

Rubriku Nepoznato o poznatima uređuje Ana Kužnar i bavi se zanimljivostima iz života i rada hrvatskih autora. Specifičnost joj je kviz u obliku Instagram priča kroz koji pratitelji mogu provjeriti svoje znanje. Odgovore na pitanja iz kviza moguće je iščitati u samoj rubrici. Kvizovima na Instagram pričama želi se potaknuti interakcija između pratitelja i društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva, ali i motivirati pratitelje na aktivno čitanje rubrike.

Početkom 2023. godine opet dolazi do novih promjena u sadržaju na društvenim mrežama ZKD-a; rubrike Tehnopark i Ne(obične) knjižnice su se ugasile, a pokrenute su čak četiri nove rubrike, osmišljene i pažljivo pripremane od stalnih članova Uredništva društvenih mreža ZKD-a.

U siječnju je krenula Knjigomanija, zabavna rubrika koja u mozaičnoj formi svaki mjesec donosi novu temu, inspiriranu knjigama, baš onako kako knjižničari i svi ljubitelji knjiga vole. Sve fotografije bira i uređuje Nikolina Štrbac, a preuzima ih s Pinteresta ZKD-a na kojem se okupljaju razne ideje vezane uz knjigu, čitanje i knjižničarstvo. Sam vizual rubrike također prati dizajn Pinteresta, pa su fotografije složene u mozaik, na prepoznatljivoj ZKD plavoj podlozi. Svojim ležernim sadržajem spada u vikend rubrike.

Još zabave povezane s knjigama donijela nam je rubrika NIS BINGO koju osmišljava radna skupina Novi informacijski stručnjaci (NIS) pokrenuta 2021. godine po uzoru na svjetske i regionalne grupe IFLA-ine New Professionals Special Interest Group. NIS ZKD-a okuplja knjižničare iz različitih knjižnica, različitih uloga i godina staža, kao i studente završnih godina bibliotekarstva. U rubrici se svaki mjesec predstavi kategorija za “(ne)svakidašnje (ne)preporuke” i pozivaju se pratitelji Facebook i Instagram profila Zagrebačkog knjižničarskog društva da se priključe izazovu te podijele naslovnicu koja odgovara mjesečnom zadatku. Mjesečnu kategoriju predstavlja avatar u obliku knjige te se otvaraju vratašca u godišnjem pregledu. Svaki avatar ima vlastiti dizajn i osobnost povezanu s temom kojoj pripada, koja se dodatno naglašava u pregledu rezultata izazova. Odgovori se skupljaju javno u komentarima, ali i anonimno u privatnim porukama povezanim sa spomenutim profilima ZKD-a. Rezultati su prikazani u drugoj objavi u obliku vrckavih kolaža koji se mijenjaju ovisno o temi te stavljaju avatar u kontekst.

Sanja Jurković pokrenula je rubriku Kulturna šetnja koja nas svaki drugi ponedjeljak obavještava o zabavnim kulturnim događanjima kao što su predstavljanja knjiga, razne radionice, predavanja, čitateljski klubovi, festivali i slična zbivanja na području grada Zagreba i okolice. Vizual je primarni kalendarski prikaz događanja za naredna dva tjedna, uz koji se za svaki događaj navodi kratak opis, vrijeme i mjesto održavanja.

Što je knjižničar izvan knjižnice? rubrika je koju je osmislila i uređuje je Jagoda Ille. Zamišljena je kao platforma za predstavljanje zanimljivih poslova, hobija i drugih aktivnosti kojima se u svoje slobodno vrijeme bave zagrebački knjižničari (npr. alpinizam, vatrogastvo, ples, dobrovoljno darivanje krvi i slično). Rubriku objavljujemo u obliku kratkih filmskih zapisa sastavljenih kombiniranjem videosnimka i fotografija, duljine oko jedne minute. U tekstu koji se ispisuje preko vizualnog sadržaja nudimo kratke informacije o kolegi/ci: ime, trenutno radno mjesto, od kad se bavi time što predstavljamo, što ga/ju je motiviralo ili gdje je to naučio/la raditi te druge zanimljivosti u dogovoru s osobom koju predstavljamo.

I na kraju, naša najmlađa rubrika, pokrenuta u ožujku 2023. godine, jest Književni Zagreb, koju uređuje Ivana Kežić Pucketić. Rubrika izlazi svakog prvog vikenda u mjesecu, funkcionira kao fotopitalica: uz fotografiju zagrebačkih lokacija traži se da pratitelji u komentarima pokušaju otkriti iz kojeg književnog djela je objavljena lokacija. Točan odgovor se objavljuje sutradan.

U najavi imamo dvije nove rubrike za početak iduće godine.

Knjigorama je osmišljena kao igra pogađanja u kojoj se predstavlja neka knjižnica putem slike i zanimljivosti i pozivaju se pratitelji da pogode o kojoj je knjižnici riječ. Objava s točnim odgovorom ide drugi dan, a rubriku će uređivati Lucija Prusac.

Druga najavljena rubrika je za sada bez imena, ali s definiranom temom o online dostupnoj, besplatnoj literaturi vezanoj uz knjižničarstvo i srodne struke, a urednice će biti Jagoda Ille i Ana Kužnar.

Vjerujemo da će u skorijoj budućnosti naš kreativni tim sigurno pronaći inspiracije za još novih rubrika, a dosadašnje vizuale prikazuju slika 2 i slika 3.

image2.jpg

Slika 2. Prikaz vizuala autorskih sadržaja (1. dio)

image3.jpg

Slika 3. Prikaz vizuala autorskih sadržaja (2. dio)

Statistika društvenih mreža

Kako je ranije u ovom radu spomenuto, ZKD za promociju svojih aktivnosti i sadržaja koristi sedam društvenih mreža: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest i TikTok. Objavljivanje sadržaja na različitim društvenim mrežama korisnicima omogućuje izbor kako žele primati sadržaj i informacije te omogućuje i porast broja novih pratitelja.

U ovom će poglavlju biti prikazan pregled aktivnosti na svakoj društvenoj mreži po sljedećim parametrima: broj pratitelja stranice ( follow) i broj objava u svakoj godini. Potom će uslijediti tekstualni opis o objavama s najvećim dosegom ( reach) radi detaljnije analize objava Uredništva, kako bi se dodatno objasnili motivi kreiranja pojedinih kategorija autorskih sadržaja. Za potrebe ovoga rada podaci za analizu uzeti su u vremenskom periodu od siječnja 2020. do 30. lipnja 2023. godine. Dobiveni rezultati istraživanja prezentirani su grafičkim prikazima kako bi se dobio njihov bolji pregled i izveo precizniji zaključak o vođenju društvenih mreža.

Cilj je analize statistike profila društvenih mreža pratiti porast broja pratitelja ( follow) pojedinog profila na svakoj društvenoj mreži, kao i broj objava u godini dana. Ti će nam podaci potom omogućiti uvid u dinamiku objavljivanja na društvenim mrežama, zatim koja se društvena mreža najviše koristi, a koja najmanje, kako pratitelji reagiraju na sadržaj: na temu objava, na format objava (slikovni, video ili tekstualni), jesu li skloni interakciji sa sadržajem te na koji ju način iskazuju: opcije komentiraj, like i share.

Facebook

image4.png

Slika 4. Broj pratitelja i broj objava na Facebook profilu ZKD-a

Od siječnja 2020., kada je Uredništvo društvenih mreža započelo s radom i preuzelo postojeći Facebook profil ZKD-a, pa do lipnja 2023., Facebook profil narastao je za 1.071 pratitelja ( follow), kao što prikazuje slika 4. Godišnje Uredništvo kreira i objavi više od 350 objava . Kada je Uredništvo 2020. godine započelo s radom i tek istraživalo smjer u kojem će se razvijati, objavljeno je neznatno manje objava u odnosu na naredne godine, 2021. i 2022., kada Uredništvo već ima stabilne autorske sadržaje i uhodan ritam objavljivanja.

Instagram

image5.png

Slika 5. Broj pratitelja i broj objava na Instagram profilu ZKD-a

Slika 5. prikazuje da je Instagram profil doživio najveći rast u broju pratitelja, porast za 2.789 u naznačenom vremenskom razdoblju. Instagram je, naime, na ljestvici najkorištenijih društvenih mreža u svijetu na 4. mjestu, a prethode mu WhatsApp, YouTube i Facebook, koji još uvijek drži uvjerljivo prvo mjesto (Dean, 2023). U slučaju pratitelja ZKD-a, na ovoj platformi konzumacija sadržaja i interakcija s njim uključuje pregledavanje objava i pregledavanje Instagram Storiesa te njihovo lajkanje. Iako ZKD ima više pratitelja na Instagram profilu nego na Facebook profilu, Uredništvo je uvidjelo da korisnici drugačije konzumiraju sadržaj na te dvije mreže: na Facebooku će radije pročitati opsežniju tekstualnu objavu, a na Instagramu radije pregledavaju fotografije i kraće videozapise.

LinkedIn

image6.png

Slika 6. Broj pratitelja i broj objava na LinkedIn profilu ZKD-a

LinkedIn je društvena mreža koja je specifična u odnosu na ostale jer okuplja stručnu zajednicu. Uredništvo je jako zadovoljno porastom broja pratitelja i na ovoj platformi – ostvaren je porast od 205 pratitelja, kao što se vidi na slici 6. Što se broja objava tiče, on se od 2022. godine smanjio jer je Uredništvo odlučilo objavljivati samo strukovno orijentirane objave na ovoj mreži kako bi profil bio usklađen s tipom društvene mreže i sadržajem koji njeni korisnici preferiraju. Naime, prednost se želi dati profesionalnom sadržaju, dok se sadržaj zabavnog karaktera radije objavljuje na profilima drugih društvenih mreža.

Twitter

image7.png

Slika 7. Broj pratitelja i broj objava na Twitter profilu ZKD-a

Twitter profil je u tri i pol godine narastao za 85 novih pratitelja, što prikazuje slika 7. Potrebno je spomenuti da je, u usporedbi s drugim društvenim mrežama, na ovoj mreži Uredništvo primijetilo najmanje interakcija pratitelja sa sadržajem u vidu lajkanja objava. Stoga je Uredništvo na sastanku u lipnju 2022. godine odlučilo sadržaj objavljivati na engleskome jeziku (u početku su objave bile samo na hrvatskome, a potom na hrvatskom i engleskom jeziku). Odluka je proizašla iz činjenice da Twitter zajednica mahom koristi engleski jezik i objave na hrvatskome na takvoj platformi ne mogu doći do izražaja niti do većeg broja korisnika jer ih malo tko razumije.

Ovakvom je odlukom Uredništvo pokušalo utjecati na bolju posjećenost profila i veću vidljivost objava.

YouTube

Sadržaji u videoformatu svim su korisnicima, kako društvenih mreža, tako i aplikacija, u novije vrijeme atraktivniji i zanimljivi. Brzo se gledaju, ne zahtijevaju pretjerani angažman ni napor... Globalno postoji trend sve veće konzumacije videosadržaja, potom audio, slijedi ga slikovni, a tek onda tekstualni: ljudi diljem svijeta tjedno utroše 17 sati na gledanje videozapisa i veća je vjerojatnost, čak 52 %, da će sadržaj podijeliti ako je u videoformatu (Bump, 2023).

image8.png

Slika 8. Broj pratitelja i broj objava na YouTube profilu ZKD-a

YouTube kanal ZKD-a je u promatranom periodu porastao za 86 pretplatnika i broji ukupno 112 videozapisa, što se vidi na slici 8. Na njemu korisnici mogu pregledati cjelovite snimke ZKD foruma, poslušati i pogledati snimke podcast kanala ZKDruškanje, prezentacije kolega sa stručnih skupova, manifestacije poput Noći knjige, video predstavljanje slikovnice “Mala sirena i dječak Roko” književnice Rosie Kugli i još mnoge druge.

TikTok

TikTok je nešto mlađa društvena mreža koja postoji od 2016. godine. Demografska slika njezinih korisnika ukazuje na to da ih je najviše u dobi između 16 i 24 godina starosti (Wikipedia, 2022).

Iako je daleko najpopularniji i najkorišteniji među mlađom publikom, prate ga i koriste korisnici različite životne dobi, a ZKD-ov profil je u tri i pol godine i na ovom kanalu narastao za 102 nova pratitelja, što prikazuje slika 9.

image9.png

Slika 9. Broj pratitelja i broj objava na TikTok profilu ZKD-a

Iako i YouTube kanal i TikTok služe za objavljivanje videozapisa, na TikToku je trajanje videomaterijala ograničeno na 60 sekundi, s time da je prije bilo i kraće – objava je mogla trajati 15 sekundi (Birney, 2023). Zbog toga, Uredništvo na YouTube kanalu objavljuje duže videozapise (prijenose ZKD foruma, stručnih skupova, manifestacije, …), a na TikToku prednost daje kraćim objavama informativnog i zabavnog karaktera.

Pinterest

Na Pinterestu Uredništvo je svoje objave grupiralo tematski u virtualne ploče ( boards) u kojima objavljeni fotosadržaji vode do mrežnih stranica ZKD-a ili objava na drugim društvenim mrežama, a slika 10. prikazuje dinamiku objava na tom profilu.

Pinterest je mreža zamišljena kao tematski vizualni pretraživač i korisnici na njoj traže inspiracije, te je u tu svrhu Uredništvo i koristi – kao inspirativnu ploču knjižnica za posjetiti, knjiga za pročitati (zahvaljujući preporukama naših suradnika i pratitelja), knjigom inspiriranih predmeta (nakita, odjeće, skulptura) i sl.

image10.png

Slika 10. Broj pratitelja i broj objava na Pinterest profilu ZKD-a

Nakon svega izloženog, skrenuli bismo pozornost na objave s najvećim dosegom ( reach). Naime, Uredništvo u svojim statističkim obrascima svaki mjesec bilježi i koje objave ostvaruju najznačajniju interakciju s pratiteljima. Tako se pokazalo da su objave o književnim preporukama za čitanje, kolegama koji su članovi Društva, ZKD forumi, zahvale pratiteljima na podršci, objave o slobodnim radnim mjestima za knjižničare, webinari, edukacije i stručni radovi vrsta sadržaja koje pratitelji ZKD-a rado čitaju, lajkaju i dijele. Također, iz podataka o dosegu, Uredništvo dobiva uvid u aktualnost teme koju pojedina objava prikazuje. Tako može odlučiti je li nešto pratiteljima zanimljivo ili nije, a ako nije, potrebno je razmisliti hoće li se nastaviti objavljivati sadržaj kojemu pratitelji ne iskazuju interes te može li se to negativno odraziti na cijeli profil.

Rezultati

Zahvaljujući kontinuiranom prikupljanju podataka u mjesečnim zapisnicima sastanaka i statističkim formularima, Uredništvo ima uvid u širok spektar podataka o zastupljenosti društvenih mreža te interesu za sadržaj koji objavljuje, kao što je prikazano na slici 11. Ti podaci omogućuju višestruke analize sadržaja, već prema potrebama i područjima koja se žele istaknuti i/ili detaljnije pratiti.

image11.png

Slika 11. Broj pratitelja po društvenim mrežama

Ovdje opisana analiza sadržaja ukazuje na to da je najkorištenija mreža Facebook, a slijedi ga Instagram, dok je Pinterest najmanje korišten. Valja spomenuti da, iako je na Instagram profilu broj pratitelja značajno veći u odnosu na Facebook profil (skoro duplo), više objava i interakcija Uredništvo ostvaruje na Facebook profilu i zato ga smatra svojim primarnim kanalom za komunikaciju s pratiteljima.

Što se angažmana pratitelja ZKD-a tiče, najviše ga iskazuju korištenjem opcija like i share, a nešto rjeđe komentiranjem. Ipak, opciju komentiranja koriste u slučaju objava koje pratitelje potiču da napišu na primjer svoje književne preporuke, bilo dobre, bilo loše.

Format objava na koje pratitelji najbolje reagiraju su fotografije te videozapisi, potom tekstualne objave, te je uočeno da korisnici profilima najčešće pristupaju sa svojih mobilnih uređaja, a značajno manje sa stolnih računala.

Zaključak

Kao što je u radu spomenuto, ovo je Uredništvo društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva kreirano kako bi se povećala vidljivost samoga Društva i njegovog djelovanja unutar knjižničarske zajednice, ali i šire javnosti, prvenstveno na društvenim mrežama. Uz to, aktivan rad Uredništva na svim društvenim mrežama ima za cilj poticanje i razvijanje čitalačkih navika, promicanje posjeta knjižnici i popularizaciju knjižničarskih programa te povezivanje knjižničarske zajednice.

Uredništvo je od početka svjesno da je potrebno biti prisutan na svim većim društvenim mrežama (Facebooku, Instagramu, Twitteru, LinkedInu, Youtubeu, Pinterestu i TikToku) kako bi se povećala mreža pratitelja i sadržaji doprli do postojećih, ali i novih članova.

Uredništvo je s vremenom istraživalo i mijenjalo stil rada: od početnog dijeljenja informacija o događajima i novosti zanimljivih knjižničarskoj zajednici, do kreiranja originalnog autorskog sadržaja. Taj se sadržaj pokazao neophodan za širenje i privlačenje pratitelja, ali i članova Društva. Sadržaji se objavljuju u obliku kolumni koje pokrivaju različite teme, a svrha mu je poticati i podupirati suradnju s kolegama i pratiteljima. Potrebno je napomenuti da je za objave na društvenim mrežama presudan vizualni efekt, kao i format koji će pratitelje potaknuti na interakciju: na čitanje, dijeljenje i komentiranje.

Za obradu sakupljenih podataka korištena je komparativna analiza sadržaja. Naime, ona je nabolje poslužila za prikaz rasta svih društvenih profila: prikupljeni su statistički podaci sa svakog profila, uspoređeno je koliko se objava kreira godišnje, porast broja pratitelja od početka djelovanja Uredništva do tekuće godine, zbog čega su podaci i ograničeni na period od 2020. do 2023. godine. Praćenjem aktivnosti svojih pratitelja, Uredništvo je uočilo da je učestalost objavljivanja ( postanja) jednom do dva puta dnevno dobra dinamika da pratitelji budu aktivni, ali ne i pretrpani novim objavama.

Zahvaljujući spomenutim podacima, Uredništvo može kreiranjem autorskog sadržaja svoje profile razvijati u različitim smjerova, adekvatno preferencijama korisnika pojedine mreže. Odabirući format koji je na pojedinoj mreži najbolje vidljiv, treba imati na umu na kojoj mreži dati prednost fotografijama, na kojoj videozapisima, a na kojoj je moguće uspješno objavljivati duže tekstualne objave.

Ovaj prikaz načina i organizacije rada Uredništva društvenih mreža ZKD-a može poslužiti kao primjer uspješne suradnje entuzijastičnih knjižničara raznih specijalnosti, a izneseni zaključci pokazuju koliko je kvaliteta vlastitog originalnog sadržaja izdvojila ovo Uredništvo i profile Društva od profila ostalih udruga, knjižnica i bookblogera. Zaključno bismo rekli da kvalitetan sadržaj i dobro osmišljen raspored objavljivanja može ostvariti zavidnu brojku pratitelja i interakcija.

Zagreb Library Association

The Zagreb Library Association (further on: ZLA) is the biggest regional librarian association in Croatia. It gathers library professionals from different library types and educational backgrounds who work in the City of Zagreb and Zagreb County area with the goal to develop, encourage, and protect the interests of library professionals. ZLA encourages and promotes interest in books, library services, and activities as well as the founding of all types of libraries. With the advancement of library services libraries enable free, equal, and unlimited access to information and materials. The organization of professional conferences, lectures, panels, and seminars is of great importance as they result in the professional education and training of library professionals. ZLA does not only cover the Zagreb and Zagreb County area while developing their programs, but they also have a great collaboration with other library associations across Croatia and even outside its borders. We can say that ZLA fulfills three roles – educational, scientific, and explorative (cf. ZKD, s. a.).

ZLA is an association with a great history. It was founded in 1975 and today has more than 500 members of which more than a hundred have a role in a supervisory, governing, or editorial board within the association (cf. Udiljak Buganovski 2020: 9, 14). All the work is voluntary, and members can join the editorial board of the professional Journal Novi uvez (New Binding), e-bulletin Bez uveza (Without Binding), web application ZLA librarian’s adventures, web page, social media sites and platforms, become a member of the Novi informacijski stručnjaci (New information professionals), help organize the educational program ZLA forum or join the ZKD biciklisti (ZLA Cyclists).

Methodology

This paper will present statistical data of each social profile by the following parameters: page followers and the number of posts in each year. For the purposes of this paper, the data for analysis were taken from January 2020 to June 30, 2023. These data will then be compared to see how active the Editorial Board was at the end of 2020, i.e., when they were created, and at the end of June 2023, when the Editorial Board has been creating social content for three and a half years.

The paper uses a comparative analysis in order to compare data for each social network in said time period which helps to connect these data and make predictions for future work (Tkalac Verčič et al., 2010).

The Editorial Board collected the data using following: records of monthly meetings of the Editorial Board and statistical forms. These forms were created by the Editorial Board tailored to its own needs, to monitor changes in profiles, as shown in Figure 1. They record number of followers on each profile, number of posts, posts with the highest reach for each month and number and type of interactions. For a more detailed insight into the statistics of individual profile, the default tools provided by social networks are used: Facebook and Instagram Insights, LinkedIn Analytics, YouTube Analytics, TikTok Analytics, Pinterest Analytics.

image1.jpg

Figure 1. Editorial Board’s statistical form for Facebook profile

The goal of this analysis is to monitor follower growth on each social network, as well as the number of posts in a year period. This data will then give us an insight into the dynamics of posting on social networks, an answer to which social network is used the most and which the least, how followers react to the content, do they interact with it and how.

ZLA social media editorial board

ZLA has been active on social media since June 2013, when on the initiative of the then website administrator Tomislav Silić and with the support of former ZLA president Kaja Marković Mikulčić and website editor Ingeborg Rudmino, profiles on Facebook, YouTube, and Twitter2 (Ivanova, 2023), that we still use today, were created. (cf. Šimunović, 2020: 47).

A public invitation for members of the editorial boards for the website and social media networks was published on November 28, 2019, on the ZLA website (cf. ZKD, 2019).

The constitutive meeting of the social media editorial board was held on January 17, 2020 at the Zagreb city library. Alongside Marija Šimunović, who was the only social media editor at the time, nine other librarians attended the meeting: Jagoda Ille, Ivana Kežić, Mihael Bily, Danijela Petaros Globan, Ana Šafran Modrić, Nikolina Štrbac, Lorena Martinić, Vesna Mravunac, and Branka Bacinger. From the first ten members of the editorial board eight still actively participate in the creation of social media content, while the total number of members has risen to fourteen over the years. It was decided that besides the already existing social media profiles on Facebook, Twitter (now X) and YouTube, the new editorial board should create profiles on Instagram, LinkedIn, Pinterest and TikTok. The editorial board meets once a month, on the first Wednesday of the month, usually per Zoom. The agenda consists of the social media statistics for the prior month and original content. Every content creator presents their plans for the upcoming months and consults with the rest of the editorial board if some issue occurs.

Besides their professional knowledge, modern day librarians have to have a set of new skills outside their domain such as marketing and graphic design. Having the importance of visual identity in mind, the editorial board uses the free online graphic tool Canva to create their social media content. A mitigating circumstance was the change of the ZLA logotype just before the foundation of the social media editorial board (cf. Novi uvez, 2019). The new logo and the official blue color were implemented in our content from the first social media post under the new editorial board. A lot of original content changed through time, having better substance and graphic designs. The formats are chosen to speak better to the public so they are mainly videos and pictures.

Author’s content of the ZLA Editorial Board of Social Networks

In the first two years since its establishment, the Editorial Board of Social Networks of ZLA (ZLA EBSN) launched a total of twelve columns, mostly with author content. Over time, some have shut down, and with the addition of new members, new ones have been started. Today, fourteen columns are regularly published on ZLA’s social networks, ten of which are published monthly, two columns are published on a biweekly basis, one is published flexibly as needed, while the podcast is published four times a year.

Chronological review of the columns of the ZLA EBSN from 2020 to today

The longest-running column on ZLA’s social networks is the Librarians Travelogue which had several informal editions even before this assembly of the Editorial Board (the first publication was from October 2019). Since the beginning of 2020, it has been systematically released under this name, and in the middle of that year it also got a recognizable visual cover. The column is edited by Nikolina Štrbac, it is published once a month and, along with photo contributions taken by fellow librarians who have visited a library, it also offers a brief informative presentation of the library. It is a well-known fact that librarians as a profession have, among others, a professional deformation to look for a library to visit, look around and take photos of wherever they go, be it to a neighbouring city, another country or continent. This means there is always enough material just waiting to be published.

Among the first five columns launched after the formation of the EBSN in this assembly, is the ZLA Faces, column edited by Ivana Kežić Pucketić. It is published on a monthly basis, and it is about interesting individuals from the community who are also members of the ZLA. In addition to the regular column, a special Golden Faces of ZLA was published several times, dedicated to retired members.

The column Technology Park was published once a month for three years and was edited by Jagoda Ille. It was concentrated mainly on STEM fields and through the content of this column we followed the latest trends in the profession and learned a number of useful things, from those essential little things such as choosing a good password, why you should cover the camera while not using it, and instructions on how to use Zoom or how to recognize fake news on the Internet.

The Our Libraries column presents a variety of libraries within Zagreb and Zagreb County, showing us that every library, even the smallest one, is special in some way. Initially, the column was called My Library, and in March 2021 it changed its name. The column was edited by Vesna Mravunac until April 2022, and after her departure from the Editorial Board, Ana Šafran Modrić took over the editing.

And the last of the five oldest columns, which has been published since the beginning of 2020, is Visiting Authors. Editor Danijela Petaros Globan, through photos and text, takes us to the birthplaces, memorial centers, and memorial rooms of Croatian authors, introduces us to their legacy, and shows who the people behind Croatian literary classics are. As part of the column, three special editions were published when we looked at the author’s apartments outside of Croatia: Ivo Andrić in Travnik, Charles Darwin in London, and Victor Hugo in Paris.

ZLA hangouts is a podcast published four times a year in which Mihael Bily talks to librarians all over Croatia about the specifics of their work. These are interesting conversations in the form of short videos, and Sanja Jurković joined the production team in 2022.

In January 2021, Lucija Klanac joined the Editorial Board and started the column Did you know? which reminded us of our university time. Every other Thursday, following the content of the History of the Book by Aleksandar Stipčević, the column repeats the most important information about the history of books and libraries that every librarian should know. The column was closed with the departure of Lucija Klanac from the Editorial Board in September 2022.

At the same time, a new column, Librarian Wanted, is launched, in which librarian jobs are published. In the beginning, the column was edited by Mihael Bily and Lorena Martinić together, and later, when Lorena moved to the position of editor-in-chief, she was replaced by Ana Golubić. This column does not have a firm schedule, its publishing rhythm is flexible, and it depends on the announcements on the website of the Croatian Employment Service.

As the year 2021 was declared The Year of Reading in Croatia on the initiative of the Ministry of Culture and Media, and for the purpose of encouraging reading, the Editorial Board designed and launched two new columns addressing reading recommendations.

In the Gimme Five for a Better World column, which is still active, Danijela Petaros Globan collects the recommendations of contemporary Croatian writers, in which they single out five titles they love and explain why those particular books are important to them. The column was published twice a month for the first two years, and since the end of last year, it has been published once a month.

In another column, created for the same occasion, called the ZLA BookClub, members and supporters of ZLA were invited to recommend three titles that are important or especially dear to them and briefly describe them. The column was edited by Lucija Klanac, recommendations were collected via Google Forms, and published every Friday.

As The Year of Reading officially ended, the popular ZLA BookClub underwent a transformation into a new Reader's Challenge column, in which Lucija continued to collect recommendations from her colleagues, but in a slightly different manner. The topic was set at the beginning of the month (e.g., poetry collection), the recommendation could contain an unlimited number of characters, and at the end of the month one recommendation was published, chosen by random selection. Unfortunately, the response of colleagues to this column was rather weak, so after a few months it was shut down.

In addition to the listed authors’ columns, since the beginning of this Editorial Board, a column supporting the ZLA forum has been published – an educational program of the library community for librarians from all types of libraries who do not have the opportunity to meet often in the same place and thus exchange experiences. The basic idea of the ZLA forum is to be a place where librarians can discuss problems from their daily work, monitor trends in the profession, and expand their professional knowledge. Panelists include librarians as well as lecturers and teachers from different faculties and experts from other fields. The first ZLA forum was held on January 23, 2019, and with summer breaks, and adaptation to pandemic circumstances, it takes place continuously until today, always on the last Wednesday of the month. Therefore, every month we have an announcement with an invitation to participate and an announcement after the ZLA forum.

The beginning of each new year in the ZLA EBSN brings new ideas that result in new columns. This was also the case in January 2022, when Nikolina Štrbac started a column about libraries in interesting and unusual places. The column called Non(ordinary) library was inspired by places where informal libraries could be found, such as a library igloo on ski slopes or a library in telephone booths, or bookshelves at airports, cafes, hotels. As part of this column, we also presented a project Small free libraries of Croatia (Knjižnica Prelog, 2023) . Since this is a column with more casual content, it was published on the weekends, once a month until the end of that year.

In May 2022, after a public call, five new members were admitted to the Editorial Board and three new columns were launched.

The first column that started was It takes one click, edited by Elena Palčić. The column is published every other Monday and gathers in one place a list of available workshops, webinars, gatherings, conferences and courses for librarians. For each content, a brief description, date and time of the event is provided, and for meetings and conferences, a reminder of the registration deadline. The intention of the column is to encourage as many librarians as possible to receive education and continuous professional development.

After that the column Anybody on this?, edited by Ivana Končić, who monitors professional literature and selects interesting, recently published articles by authors of ZLA members, started. The goal of the column is to encourage readers to read scientific and professional papers and to study additional topics that interest them, and open access enables them to do just that. The articles are presented in video form with short content and a link to the full text. As a special feature of the columns, it also publishes news about the release of a new issue of the ZLA newsletter New Binding, an electronic magazine in which the works of members of the Zagreb Library Association and other interested authors are published.

The Unknown about the known authors section is edited by Ana Kužnar and deals with interesting things from the life and work of Croatian authors. Its specificity is a quiz in the form of Instagram stories through which followers can test their knowledge. The answers to the quiz questions can be read in the section itself. Quizzes on Instagram stories are intended to encourage interaction between followers and social networks of the Zagreb Library Association, but also to motivate followers to actively read the section.

At the beginning of 2023, there were new changes in the content on the social networks of ZLA; the Tehnopark and Un(ordinary) libraries columns were shut down, and four new columns were launched, which were designed and carefully prepared by permanent members of the ZLA Editorial Board.

In January, Bookmania started a fun column that brings a new theme in mosaic form each month, inspired by books, just the way librarians and all book lovers like it. All photos are selected and edited by Nikolina Štrbac and are downloaded from ZLA’s Pinterest profile, where various ideas related to books, reading, and librarianship are gathered. The visual of the column itself also follows the design of Pinterest, so the photos are arranged in a mosaic, on a recognizable ZLA blue background. With its casual content, it belongs in the weekend section.

More book-related fun was brought to us by the NIS Bingo column, designed by the New Information Professionals (NIS) working group launched in 2021, modeled on the global and regional groups of IFLA’s New Professionals Special Interest Group. NIS ZLA brings together librarians from different libraries, different roles and years of experience, as well as students in their final year of librarianship. In the column, a category for “(un)usual (un)recommendations” is presented every month, and ZLA followers are invited to join the challenge on Facebook and Instagram and share the cover that corresponds to the monthly task. The monthly category is represented by an avatar in the form of a book, and the doors are opened in the annual review. Each mascot has its own design and personality associated with the theme it belongs to, which is further highlighted in the challenge results overview. Answers are collected publicly in the comments, but also anonymously in private messages connected to the mentioned ZLA profiles. The results are presented in another post in the form of wiggly photo collages that change depending on the topic and put the avatar in context.

Sanja Jurković started the Culture Walks column, which informs us every other Monday about fun cultural events such as book presentations, various workshops, lectures, reading clubs, festivals, and similar events in the city of Zagreb and its surroundings. The visual is the primary calendar display of events for the next two weeks, along with a brief description, time, and venue for each event.

What is a librarian outside the library is a column designed and edited by Jagoda Ille. Conceived as a platform for presenting interesting jobs, hobbies, and other activities that Zagreb librarians engage in in their free time (e.g. mountaineering, firefighting, dancing, voluntary blood donation, etc.). The column is published in the form of short film recordings composed by combining videos and photos, about one minute in length. In the text that is written over the visual content, brief information about the colleague is offered: name, current position, how long they have been doing what is being presented, what motivated them or where they learned to do it, and other interesting facts in agreement with the person we are presenting.

And finally, our youngest column, launched in March 2023, is Literary Zagreb, edited by Ivana Kežić Pucketić. The column is published every first weekend of the month, it works like a photo quiz: along with a photo of Zagreb locations, followers are asked to try to find out in the comments from which literary work the location was published. The correct answer is published the next day.

There are two new columns announced to start at the beginning of the next year. Bookorama is designed as a guessing game in which a library is presented through a picture and interesting facts, and followers are invited to guess which library it is. The publication with the correct answer will be published another day, and the column will be edited by Lucija Prusac.

The second announced column is currently without a name, but with a defined topic about online available, free literature related to librarianship and related professions, and the editors will be Jagoda Ille and Ana Kužnar.

We believe that in the near future our creative team will certainly find inspiration for more interesting content for new columns. Visuals for our original content, both current and finished, are shown in Figure 2 and Figure 3.

image2.jpg

Figure 2. Visual display of original content (part 1)

image3.jpg

Figure 3. Visual display of original content (part 2)

Statistics on ZLA’s social networks

As mentioned earlier, ZLA uses seven social networks: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest and TikTok to promote its activities and content. Posting content on different social networks allows users to choose how they want to receive content and information, but also invites new followers to join our community.

In this part, an overview of the activities on each social network will be presented by the following parameters: page followers and number of posts created in each year. This will be followed by a textual description of posts with the greatest reach for more detailed analysis in order to explain how it affects creating the Editorial Board’s original content.

For the purposes of this paper, the analyzed data were limited to the time period from January 2020 to June 30, 2023. The obtained research results are presented graphically in order to get a better overview and draw a more precise conclusion about running social networks.

The goal of this analysis is to monitor follower growth on each social network, as well as the number of posts in a one-year period. This data will then give us an insight into the dynamics of posting on social networks, an answer to which social network is used the most and which the least, furthermore how followers react to the content: regarding topics, format (image, video, or text), do they interact with the content and how: using comment, like or share options.

Facebook

image12.png

Figure 4. Number of followers and number of posts on ZLA’s Facebook profile

From January 2020, when the Editorial Board of Social Networks was founded and took over the existing ZLA Facebook profile, until June 2023, the Facebook profile grew by 1,071 followers, as shown in Figure 4. The Editorial Board creates and publishes more than 350 posts annually. When the Editorial Board began their work in 2020 and was still discovering in which direction to develop, slightly fewer posts were published compared to the following years, 2021 and 2022, when the content categories were well-established and posting-frequency organized.

Instagram

image13.png

Figure 5. Number of followers and number of posts on ZLA’s Instagram profile

Figure 5 shows that Instagram profile experienced the biggest follower growth, an increase of 2,789 followers in the indicated time period. Namely, Instagram is the fourth most used social network in the world, preceded by WhatsApp, YouTube, and Facebook, which still holds first place (Dean, 2023). Regarding ZLA followers, interacting with content on this platform includes scrolling through posts, watching Instagram Stories, and liking them. Although ZLA has more followers on Instagram than on Facebook, the Editorial Board realized that users consume content differently on these two networks: on Facebook, they are more likely to read an extensive textual post, and on Instagram, they prefer to scroll through photos and shorter videos.

LinkedIn

image14.png

Figure 6. Number of followers and number of posts on ZLA’s LinkedIn profile

LinkedIn is a specific social network that gathers the professional community. The Editorial Board is very satisfied with the follower growth on this platform as well – an increase of 205 followers was achieved, as shown in Figure 6. As for the number of posts, it has slightly decreased since 2022 because the Editorial Board decided to publish only professionally oriented posts in order to make this profile more attractive to our colleagues. Namely, priority is given to business content, while entertaining posts are published on other social networks.

Twitter

image15.png

Figure 7. Number of followers and number of posts on ZLA’s Twitter profile

Twitter profile grew by 85 new followers in three and a half years, as shown in Figure 7. Compared to other social networks, the Editorial Board noticed the least interaction on this network. Therefore, in June 2022, the Editorial Board decided to publish content only in English (initially the posts were in Croatian, then simultaneously in Croatian and English). The decision arose from the fact that the Twitter community mostly uses English so posts in Croatian wouldn’t be visible enough and Twitter users wouldn’t understand them. With this decision, the Editorial Board tried to boost this profile and its visibility.

YouTube

During the last decade, video content has been more attractive and interesting to all users of both social networks and mobile applications. Users can consume them quickly; they do not require excessive engagement or effort. Globally, there is a trend of increased video content consumption, followed by audio, photos, and then text: people around the world spend 17 hours a week watching videos and are 52% more likely to share videos rather than text or photos (Bump, 2023).

image16.png

Figure 8. Number of followers and number of posts on ZLA’s YouTube profile

ZLA’s YouTube channel grew by 86 subscribers in the analyzed period and has a total of 112 published videos, as shown in Figure 8. On the channel, users can access complete ZLA forum recordings, listen and watch the podcast channel ZLA hangouts, watch presentations held at conferences, watch the video book presentation “Mala sirena i dječak Roko” presented by writer Rosie Kugli, and many others.

TikTok

TikTok is a somewhat younger social network that has existed since 2016. The demographic picture of its users indicates that most of them are between 16 and 24 years old. (Wikipedia, 2022).

Although it is by far the most used among younger audiences, followers are of all ages, and ZLA’s profile has grown by 102 new followers in three and a half years, as shown in Figure 9.

image17.png

Figure 9. Number of followers and number of posts on ZLA’s TikTok profile

Although both YouTube channel and TikTok are used for publishing videos, on TikTok the video duration is limited to 60 seconds, considering that earlier it was even shorter – posts could last only 15 seconds (Birney, 2023). Because of these technical differences, the Editorial Board publishes longer videos on its YouTube channel (ZLA forums, conferences, events, etc.), and on TikTok preference is given to shorter, informative, and entertaining posts.

Pinterest

On Pinterest, the Editorial Board has grouped its content thematically into virtual boards in which published photo content leads to ZLA websites and to original posts on other social networks, and Figure 10 illustrates how often posts are published.

Pinterest is a network conceived as a thematic visual search engine and followers use it to look for inspiration. The Editorial Board is also using it for this purpose – as an inspirational board for libraries to visit, books to read (thanks to our followers and their book recommendations), book-inspired objects such as jewelry, clothes, sculptures, etc.

image18.png

Figure 10. Number of followers and number of posts on ZLA’s Pinterest profile

After everything is presented, we would like to draw attention to the posts with the greatest reach. The Editorial Board records monthly statistical data regarding posts with the most interactions with followers. It turns out that book recommendations, informative posts about ZLA members, ZLA forums, general thanks to followers for their support, posts about job openings for librarians, webinars, education, and professional papers are sort of content that ZLA followers like to read, and would hit like and share buttons. Also, from the reach data, the Editorial Board gets an insight into the importance of topics: whether it’s interesting to followers or not, and if not, should they continue to publish such content or could it have a negative impact on the entire profile?

Results

Thanks to the continuous data collection via monthly reports and statistical forms, the Editorial Board has insight into a wide range of data about ZLA social profile usage and interest displayed by its followers for its content, as shown in Figure 11. This data enables multiple content analysis, according to needs and areas that want to be highlighted and/or further researched.

image19.png

Figure 11. Followers on each social profile

The content analysis presented here indicates that the most used network is Facebook, followed by Instagram, while the least used is Pinterest. It should be mentioned that although the ZLA Instagram profile has much more followers compared to the Facebook profile (almost double), the Editorial Board creates more posts and is achieving much more interactions on its Facebook profile. Therefore, the latter is chosen to be the primary channel for communication with followers.

Regarding the ZLA followers’ engagement, they mostly express it by using the like and share options, rather than commenting on posts. However, they are going to comment when posts about, for example, book recommendations are published as well as other engaging posts such as little quizzes about an author’s life, comparing books to movies or similar trivia.

The format of posts to which followers respond best are photos and videos, followed by text posts, and it has been noted that users most often access social profiles using their mobile devices rather than desktop computers.

Conclusion

As mentioned in this paper, this Editorial Board was created in order to increase the visibility of ZLA and its activities within the library community, as well as in the wider public, primarily on social networks. In addition, much of the active work of the Editorial Board on all social networks aims to encourage and develop reading habits, promote library visits, popularize library programs, and connect library community.

Since its foundation, the Editorial Board has been aware that it is necessary to advertise on all social networks (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube, Pinterest, and TikTok) in order to increase the network of followers and publish content that will reach existing and new members.

Over time, the Editorial Board researched and changed its working style from the initial sharing of information about events and news interesting to the library community, to the creation of its original content. This content proved to be necessary for attracting followers, as well as members to the ZLA. Posts are published in the form of columns covering different topics, and their purpose is to encourage and support cooperation with colleagues and followers. It should be noted that for posts on social networks, the visual dimension is crucial, as well as the format that will encourage followers to interact: to read, share, and comment.

Comparative content analysis was used for this data processing. It served best to show growth in all social profiles: statistical data from each profile was collected, the number of posts created per year, the increase in followers’ growth since the Editorial Board was founded to the current year, hence the comparison between 2020 and 2023. By monitoring followers, the Editorial Board noticed that the frequency of posting once or twice a day is a good dynamic for followers to be active, but not overwhelmed with new posts.

Thanks to the aforementioned data, the Editorial Board can keep developing its profiles in different directions by creating original content, bearing in mind user’s preferences for a particular network. When choosing the format to be most visible on a particular network, one should keep in mind on which social network the priority should be given to photos, on which to videos, and on which longer text posts can be successfully placed.

This description of work and organization in the ZLA Social Network Editorial Board can serve as an example of successful cooperation between enthusiastic librarians of various specialties. The conclusions presented in this paper illustrated how much the quality of its own original content sets this Editorial Board and ZLA profiles apart from other profiles of associations, libraries, and book bloggers. Finally, quality content and a well-designed publishing schedule can achieve an enviable follower’s growth and interactions.

Bibliografija / Bibliography

Birney, A. (2023, October 17). What is the maximum length for a TikTok video in 2023?. Android authority. https://www.androidauthority.com/how-long-are-tiktok-videos-3163309/ (20. 7. 2023)

Bump, P. (2023, April 3). How Video Consumption is Changing in 2023. Hubspot. https://blog.hubspot.com/marketing/how-video-consumption-is-changing. (20. 7. 2023)

Dean, B. (2023, March 27). Instagram Demographic Statistics: How Many People Use Instagram in 2023? . Backlinko. https://backlinko.com/instagram-users. (20. 7. 2023)

ZKD (s. a.). O društvu. Zagrebačko knjižničarsko društvo. https://zkd.hr/o-drustvu/.

Notes

[1] U vrijeme pisanja ovoga rada, 30. lipnja 2023., Twitter još nije promijenio naziv. Od srpnja 2023. naziv te društvene mreže je X.

[2] At the time of writing this article, June 30, 2023, Twitter has not yet changed its name. From July 2023, the name of that social network is X.

References

 

Ille, J., Jurković, S., & Štrbac, N. 2023Nove rubrike na društvenim mrežama ZKD-a. Bez uveza. 3(1)https://sites.google.com/view/bez-uveza/arhiva-brojeva/god-3-br-12023/zkd-nove-rubrike-na-dru%C5%A1tvenim-mre%C5%BEama?authuser=0

 

Ivanova. I. 2023Twitter is now X. Here's what that means.CBS news. https://www.cbsnews.com/news/twitter-rebrand-x-name-change-elon-musk-what-it-means/(1. 8. 2023).

 

Končić, I., Kužnar, A., & Palčić, E. 2022Nove rubrike na društvenim mrežama ZKD-a. Bez uveza. 2(4)https://sites.google.com/view/bez-uveza/arhiva-brojeva/god-2-br-4-2022/nove-rubrike-na-dru%C5%A1tvenim-mre%C5%BEama-zkd-a?authuser=0

 

Knjižnica Prelog. 2023Male slobodne knjižnice Hrvatske. Padlet.https://padlet.com/knjiznicaprelog/male-slobodne-knji-nice-hrvatske-97p5v8c1m4vq2jnj

 

Martinić, L., Šafran Modrić, A., & Štrbac, N. 2022ZLA Social Media Editorial Board: creating content and connecting librarians through digital platforms.U: VICLIS 2022 Virtual International Conference on Library and Information Science. Online 25. p. 102022

 

Novi uvez. 2019Odabran novi logotip Zagrebačkog knjižničarskog društva. Novi uvez. 17(31):14–15. https://zkd.hr/wp-content/uploads/2019/06/novi_uvez_31.pdf

 

Šimunović, M. 2020Spomenica Zagrebačkog knjižničarskog društva: 45 godina. Zagreb: Zagrebačko knjižničarsko društvo.;

 

Tkalac Verčič, A., Sinčić Ćorić, D., & Pološki Vokić, N. 2010Priručnik za metodologiju istraživačkog rada: kako osmisliti, provesti i opisati znanstveno i stručno istraživanje. Zagreb: M.E.P.;

 

Udiljak Buganovski, Z. 2020Povijest Zagrebačkog knjižničarskog društva. Zagreb: Zagrebačko knjižničarsko društvo.;

 

Wikipedia 2022TikTok. https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok(20. 7. 2023).

 

ZKD. 2019Javni poziv za članove uredništva web stranice i društvenih mreža Zagrebačkog knjižničarskog društva. Zagrebačko knjižničarsko društvo. https://zkd.hr/novosti/javni-poziv-3/ZKD (s. a.). O društvu. Zagrebačko knjižničarsko društvo.https://zkd.hr/o-drustvu/

 

Žugaj, M., & Martinić, L. 2023NIS bingo – usudimo se (ne) pročitati. Bez uveza. 3(1)https://sites.google.com/view/bez-uveza/arhiva-brojeva/god-3-br-12023/nis-bingo-usudimo-se-ne-pro%C4%8Ditati?authuser=0


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.