Skip to the main content

Review article

Pravni status morskih luka i lučka politika u Republici Hrvatskoj

Tomislav Batur


Full text: croatian pdf 196 Kb

page 677-692

downloads: 1.645

cite


Abstract

Predmet ovog rada je analiza pravnog statusa morskih luka u Republici Hrvatskoj s posebnim osvrtom na temu luka kao pomorskog dobra. Rad predlaže ciljeve hrvatske lučke politike kao i potrebne mjere za ostvarenje iste. Morske luke važni su dijelovi nacionalnih i međunarodnih prometnih i ekonomskih lanaca. One su važni ekonomski multiplikatori osobito u pogledu stvaranja dodane vrijednosti i zaposlenosti. Pravni sustav Republike Hrvatske u pogledu morskih luka i obavljanja lučkih djelatnosti temelji se na posebnom zakonu ( lex specialis) a, to je Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama (ZPDML). Ovaj Zakon definira lučko područje u njegovim granicama kao pomorsko dobro tj. opće dobro ( lat. Res comunem omnium) na kojemu vlada nevlasnički režim ( lat. Res extra commercium) što je u stoljetnoj tradiciji na ovim našim prostorima. Objekti izgrađeni na pomorskom dobru tretiraju se kao i zemljište ( lat. Superficies solo cedit) što znači da se na njima ne može stjecati vlasništvo niti druga stvarna prava po bilo kojoj osnovi. Upravo nevlasnički karakter pomorskog dobra stvara određene probleme u privlačenju investitora u hrvatske luke. Prevladava mišljenje da bi se promjenom ZPDML u smislu omogućavanja vlasništva nad objektom za vrijeme trajanja koncesije kako je to omogućeno Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravima značajno povećala ulaganja u luke i obavljanje lučkih djelatnosti. Konačno kao zaključak se nameće konstatacija da je ZPDML poprilično podnormiran te se mnoge situacije iz prakse ne rješavaju kroz jasnu pravnu normu, nego kroz interpretacije, što potkopava pravnu sigurnost.

Keywords

morske luke; pomorsko dobro; lučke djelatnosti; lučki sustav; hrvatska lučka politika

Hrčak ID:

59762

URI

https://hrcak.srce.hr/59762

Publication date:

20.10.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 2.935 *