Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.32633/eb.8.4

Čuvajmo parkove i sadimo drveće

Snježana Marković-Zoraja orcid id orcid.org/0009-0002-4907-2139 ; OŠ Dubovac, Karlovac, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 508 Kb

str. 23-30

preuzimanja: 419

citiraj


Sažetak

Scenarij poučavanja prikazuje način poučavanja učenika o važnosti čuvanja parkova u gradu, važnosti sadnje drveća i o utjecaju drveća na pojavu toplinskog otoka u gradu. Nastavni satovi se izvode u danu s manje od 50% naoblake u toplijem dobu godine, a mogu se izvoditi više puta tijekom nastavne godine. Jedan dio nastavne teme izvodi se obavezno u prirodi (školski park), za što je potrebno osigurati prostor površine 30 * 30 m u školskom parku ili nekom drugom obližnjem parku. U poučavanju za dobrobit i očuvanje okoliša, učenici mjere atmosferske i biološke čimbenike, provode istraživanje i prema rezultatima mjerenja izvode zaključak. Istraživačko pitanje koje se postavlja je “Zašto je važno saditi drveće i koja je njegova uloga u smanjenju površinske temperature tla u toplim i vrućim danima?” Učenici mjere površinsku temperaturu na osunčanoj travnatoj površini, osunčanoj asfaltiranoj površini, na zasjenjenoj travnatoj površini te na zasjenjenoj travnatoj površini ispod listopadnog i zimzelenog drveta. Na školskoj atmosferskoj postaji, učenici očitavaju trenutnu temperaturu zraka (ukoliko škola nema mjernu postaju, učenici će pronaći podatke na internetu – stranice Državnog hidrometeorološkog zavoda za zadano vrijeme mjerenja). Nakon provedenih mjerenja, učenici izvode zaključak da je trenutna temperatura zraka niža nego površinska temperatura osunčane travnate površine. Površinska temperatura osunčane asfaltirane površine je značajno viša nego površinska temperatura izmjerena na zasjenjenoj travnatoj površini ispod listopadnog ili zimzelenog drveta u toplim i vrućim danima s manje od 50% naoblake. Uz pomoć klinometra (jednostavan ručno izrađen alat za mjerenje visine drveta), učenici mjere visinu stabala na istraživačkoj površini, a zatim određuju visinu istih stabala aplikacijom na mobitelu. Prema ključu za determiniranje vrsta, učenici određuju vrstu drveća u školskom parku. Učenici uspoređuju rezultate mjerenja visine stabla aplikacijom i klinometrom. Na temelju provedenih mjerenja, izvode zaključak o važnosti drveća i važnosti sadnje drveća u gradovima.

Ključne riječi

scenarij poučavanja; učeničko istraživanje; drveće u gradu; toplinski efekt grada

Hrčak ID:

295911

URI

https://hrcak.srce.hr/295911

Datum izdavanja:

28.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 986 *