Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.31299/hrri.60.2.7
Informirani pristanak u istraživanjima u kojima sudjeluju djeca s teškoćama: analiza vidljivosti i načina izvještavanja u hrvatskim znanstvenim časopisima u otvorenome pristupu
Ana Blažević Simić
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, Zagreb, Hrvatska
*
Ana Širanović
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, Zagreb, Hrvatska
* Dopisni autor.
Sažetak
Proizlazeći iz osnovnih načela zaštite prava sudionika istraživanja, informirani je pristanak centralno pitanje istraživačke etike. U istraživanjima u kojima su sudionici djeca, dobivanje informiranoga pristanka prožeto je različitim izazovima, a kada je riječ o djeci s teškoćama, ti se izazovi dodatno usložnjavaju. Cilj je istraživanja bio analizirati prakse izvještavanja o dobivanju informiranoga pristanka u domaćim empirijskim istraživanjima u kojima su sudionici djeca s teškoćama. Konkretnije, primjenjujući metodu sustavnoga pregleda literature i tehniku analize
sadržaja, analizirana su ukupno 73 znanstvena članka, objavljena u 35 domaćih znanstvenih časopisa u otvorenome pristupu, koji izvještavaju o empirijskim istraživanjima u kojima su sudjelovala djeca s teškoćama. Za potrebe rada konstruirana je analitička matrica koju je činilo
šest klasifikacijskih kategorija: informirani pristanak djeteta, informirani pristanak roditelja/skrbnika, dozvola etičkoga povjerenstva, prilagodba materijala i postupaka, prilagodba komunikacije i prilagodba (pristupačnost) mjesta istraživanja. Rezultati provedenoga sustavnog pregleda govore o povećanju broja istraživanja u kojima sudjeluju djeca s teškoćama, ali istovremeno i o nedovoljnoj zastupljenosti (osobito detaljno raspisanih) izvještaja o etičkim aspektima dječjega sudjelovanja te o diskrepanciji između izvještavanja o pristanku roditelja/skrbnika i pristanku djeteta. Dobiveni uvidi ukazuju na potrebu daljnjega unapređivanja praksi izvještavanja o dobivanju informiranoga pristanka djece s teškoćama.
Ključne riječi
izvještavanje o istraživanju; djeca s teškoćama; etika istraživanja; informirani pristanak; sustavni pregled literature
Hrčak ID:
323972
URI
Datum izdavanja:
19.12.2024.
Posjeta: 0 *