Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Liessmannova teorija neobrazovanosti u znanstvenoj perspektivi

Nikola Pastuović orcid id orcid.org/0000-0002-7385-5988 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 187 Kb

str. 153-170

preuzimanja: 1.215

citiraj


Sažetak

U radu se testira znanstvena utemeljenost Teorije neobrazovanosti Konrada Paula Liessmanna. On hipostazira da postoji samo jedan obrazovanja vrijedan cilj, a to je formiranje osobnosti koje se postiže obrazovanjem, dok izobrazbom taj cilj nije moguće postići, nego ga je moguće poništiti.
Znanstvena evaluacija navedenih teza pokazuje da pored formiranja osobe postoji više tzv. vanjskih ciljeva obrazovanja, te da se vanjski i unutarnji ciljevi (razvoj osobe) mogu, ali i ne moraju neutralizirati. Opovrgava se teza da se kognitivni razvoj osobe postiže samo obrazovanjem budući da se kristalizirana inteligencija koja se razvija doživotno razvija cjeloživotnom izobrazbom.
Provjerava se utjecaj obrazovanja i drugih formata učenja na moralni razvoj osobe. Potvrđuje se da se obrazovanjem unaprjeđuje moralno rasuđivanje, ali ne nužno i moralnost u smislu internaliziranih vrijednosti i moralnog ponašanja. Moralno se rasuđivanje u većoj mjeri ostvaruje obrazovanjem, dok se cjeloživotnom izvanodgojnom socijalizacijom (iskustvenim učenjem) prethodno postignuti odgojni učinci edukacije dobrim dijelom potiru. Time je taj dio Liessmannove teorije samo djelomično potvrđen.

Ključne riječi

formiranje osobe; obrazovanje; izobrazba; kognitivni razvoj; moralni razvoj

Hrčak ID:

82731

URI

https://hrcak.srce.hr/82731

Datum izdavanja:

15.4.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.165 *