Izvorni znanstveni članak
Angažman majki djece s teškoćama u razvoju u aktivnostima svakodnevnog života
Dajana Bulić
; Centar za rehabilitaciju Zagreb, Hrvatska
Ines Joković Oreb
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za motoričke poremećaje, kronične bolesti i art terapije, Zagreb, Hrvatska
Branko Nikolić
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Katedra za rehabilitaciju, informatiku, statistiku i tehnologiju, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Težište ovog istraživanja bilo je na proučavanju vremenskog angažmana majke djeteta s teškoćama u razvoju u aktivnostima svakodnevnog života. Svrha istraživanja bila je da se utvrdi angažiranost roditelja, rodbine i drugih osoba u aktivnostima svakodnevnog života. Istraživanje polazi od pretpostavke da dijete s višestrukim teškoćama zahtijeva više vremena koje se odnosi na pomoć u aktivnostima svakodnevnog života. Prema polaznoj hipotezi, majke djece s teškoćama u razvoju znatno se više vremenski angažiraju u aktivnostima svakodnevnog života u odnosu na majke djeteta tipičnog razvoja. Te su pretpostavke provjerene na uzorku od 30 ispitanika (15 majki djeteta s višestrukim teškoćama, 15 majki djeteta tipičnog razvoja). Djeca su podijeljena prema kronološkoj dobi u tri skupine (mladi: 6-12 mjeseci, srednji: 1-3 godine, stari: 3-5 godina). Instrument kojim su ispitivane aktivnosti svakodnevnog života konstruiran je za potrebe ovog istraživanja. Za sve su varijable izračunati osnovni statistički parametri primjenom Kolmogonov-Smirnovljenovog testa. Primijenjena je faktorska analiza, a razlike među ispitanicima proučavane su pomoću opsežne diskriminacijske analize. Istraživanje evidentno ukazuje na razliku u angažmanu te broju aktivnosti majke u obiteljima djeteta s teškoćama u razvoju u odnosu na angažman aktivnosti majke u obitelji djeteta tipičnog razvoja (bez teškoća u razvoju). Brigu o djetetu u većini slučajeva preuzima majka, ona obavlja gotovo sve aktivnosti vezane uz dijete i u obitelji djeteta s teškoćama u razvoju i obitelji djeteta tipičnog razvoja. Potvrđeno je da majka djeteta s teškoćama u razvoju statistički više vremena provodi u aktivnostima svakodnevnog života u odnosu na majke djeteta tipičnog razvoja. U obitelji djeteta tipičnog razvoja rast i razvoj djeteta odvija se spontano, bez teškoća, te veći angažman roditelja nije potreban.
Model istraživanja i dobiveni rezultati potvrdili su polaznu pretpostavku te omogućuju daljnju konceptualizaciju istraživanja na području edukacijsko-rehabilitacijske djelatnosti.
Ključne riječi
obitelj; rana intervencija; angažman majki
Hrčak ID:
87765
URI
Datum izdavanja:
5.11.2012.
Posjeta: 4.584 *