Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Važnost semantičkoga znanja prije početka školovanja

Mirjana Lenček ; Odsjek za logopediju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Jasmina Ivšac Pavliša ; Odsjek za logopediju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 244 Kb

str. 26-41

preuzimanja: 2.031

citiraj


Sažetak

Cilj rada bio je utvrditi razinu semantičkoga znanja kod šestogodišnje djece urednoga jezičnoga razvoja (N=40), djece s perinatalnim oštećenjem mozga (N=40) i djece s posebnim jezičnim teškoćama (N=40), a s obzirom na poznate podatke o vrijednosti semantike za kasnije čitanje. U Hrvatskoj je mali broj istraživanja usmjeren na semantička znanja u toj dobi. Varijable obuhvaćene ispitivanjem odnose se na: opseg rječnika (PEABODY), jezično razumijevanje (REYNELL) i narativno pamćenje (NARPAM) te narativno pamćenje uz pomoć (NARPAM1). Rezultati su pokazali da varijable semantike imaju različite doprinose razlikovanju uzoraka, a uspjeh na zadacima prema kojima su one oblikovane, neujednačen je za odabrane skupine djece kao i pojedince unutar skupina i to u odnosu na razinu zahtjevnosti zadataka. Ustanovljene su kvantitativne razlike između djece u uzorcima, a pomnija raščlamba njihovih obilježja jasno govori u prilog postojanju i kvalitativnih razlika. Detaljnjijim, individualno usmjerenim pregledom podataka, moguće je zaključivanje o neophodnim postupcima rada s pojedincima koji u skupini s perinatalnim oštećenjem mozga i skupini s posebnim jezičnim teškoćama pokazuju odstupanja.

Ključne riječi

jezik; semantika; rizik za nastanak teškoća učenja; perinatalno oštećenje mozga; posebne jezične teškoće

Hrčak ID:

70278

URI

https://hrcak.srce.hr/70278

Datum izdavanja:

7.7.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.871 *