Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Potrošnja u socijalizmu i tranziciji

Sanja Stanić orcid id orcid.org/0000-0003-0569-4841 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.093 Kb

str. 227-294

preuzimanja: 384

citiraj


Sažetak

U radu se razmatra potrošnja u razdoblju jugoslavenskog socijalizma i u hrvatskom društvu u tranziciji. U socijalizmu su potrošnju određivale ekonomske, političke i ideološke okolnosti. Unatoč gospodarskim reformama, koje su težile uvođenju tržišnih zakonitosti, disproporcije proizvodnje i potrošnje nisu prevladane. Premda je potrošačka ponuda u Jugoslaviji bila kvalitetnija negoli u drugim socijalističkim zemljama, obilježavale su je oskudice i povremene nestašice. Gospodarske su prilike determinirale utilitarnu potrošnju, ali je ona bila sukladna i vladajućoj ideologiji, prema kojoj je pojedinac trebao biti iznad materijalnih zadovoljstava. Socijalna diferencijacija manifestirala se u potrošnji kao potrošačka mreža privilegirane manjine i većine koja je imala ograničene potrošačke mogućnosti. Skromnu potrošnju građani su nadopunjavali posebnim načinima, među kojima se izdvajaju šoping-putovanja u zapadne zemlje, koja je tolerirao sam sustav otvorenošću granica, slobodom kretanja i solidnim primanjima većine. Sukladno cjelokupnoj preobrazbi društvene strukture, tranzicija mijenja i potrošnju. Od posebna su značenja proces nepovoljnog raslojavanja društva i prodor potrošačkog obilja. Tranzicijske promjene ukidaju oskudice i nestašice, a potrošnja doživljuje potpunu afirmaciju. Nastaje nova potrošačka kultura koja demokratizira potrošačku ponudu, dok istodobno kreira mehanizme isključivanja. Oni su utemeljeni na materijalnom stanju pojedinca, a njihovo kumulativno djelovanje uvjetuje samoisključivanje. Za razliku od nekadašnje diktature nad potrebama koju je svojim instrumentima ostvarivao sustav, u tranziciji se ta odgovornost prebacuje na pojedinca, koji, je sukladno svojim mogućnostima, prinuđen uspostaviti prinudu nad potrebama i željama. Ipak, u novim društvenim odnosima, u kojima je potrošnja pokretač gospodarstva, svakomu je osigurano sudjelovanje u njoj, a mogućnost pristupa određena je stratifikacijskom pozicijom pojedinca.

Ključne riječi

isključivanje iz potrošnje; oskudice i nestašice; socijalizam; socijalna diferencijacija; tranzicija

Hrčak ID:

82373

URI

https://hrcak.srce.hr/82373

Datum izdavanja:

30.6.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.076 *