Stručni rad
Pedagoške mjere u sustavu intervencija prema učenicima rizična ponašanja: kritička analiza
Dejana Bouillet
orcid.org/0000-0002-0486-3378
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, 87/2008.) poremećaji u ponašanju definirani su kao posebna potreba učenika. To znači da učenici takva ponašanja u školskim sredinama ostvaruju pravo na primjerene programe školovanja i oblike pomoći. U postojećem sustavu školskih ustanova učenici s poremećajima u ponašanju, međutim, rijetko primaju odgovarajuću stručnu pomoć, što dugoročno umanjuje njihove obrazovne mogućnosti. Istodobno, učenici u suvremenim socijalnim okolnostima manifestiraju brojna ponašanja koja znatno remete proces odgoja i obrazovanja (kako na individualnoj, tako i na grupnoj razini) pa svim sudionicima toga procesa predstavljaju znatan odgojni izazov.
U suvremenoj stručnoj literaturi postoje brojni dokazi koji upućuju na mogućnost provedbe kvalitetnih intervencija razmjerno kratkoga trajanja u prirodnim okruženjima djece i mladih osoba, čak i kada se radi o populaciji visokorizična ponašanja (npr. ovisnici, delinkventi recidivisti). Drugim riječima, upravo su škole okruženja u kojima bi učenicima rizična ponašanja trebalo pružiti odgovarajuću stručnu pomoć i podršku. U tom se smislu osobito ističe sustav pedagoških
mjera koje se u pravilu izriču s ciljem izazivanja promjena u ponašanju
učenika. Ipak, obilježja rane psihosocijalne intervencije mogla bi imati samo jedna od njih, a to je pedagoška mjera odgojno-obrazovni tretman produženoga stručnoga postupka.
S time u vezi, u ovome se radu analiziraju mogućnosti i potrebe stručne provedbe ove pedagoške mjere, kako s aspekta potreba učenika rizična ponašanja, tako i s aspekta zakonskih mogućnosti njezine provedbe. Pritom je posebna pozornost posvećena analizi slabosti i snaga školskoga sustava koji o(ne) mogućuje realizaciju nekoliko zakonski definiranih prava učenika rizična ponašanja, među kojima se osobito ističe pravo na savjet i pomoć u rješavanju problema, a sukladno njihovu najboljem interesu. Autorica na kraju nudi moguće korake u unaprjeđenju iskoristivosti sustava pedagoških mjera u cilju razvijanja i širenja intervencija namijenjenih učenicima rizična ponašanja, što je u duhu Nacionalne strategije prevencije poremećaja u ponašanju djece i mladih od 2009. do 2012. godine koja je 2009. godine donesena u Republici Hrvatskoj (Narodne novine, 98/09).
Ključne riječi
pedagoške mjere; intervencije; produženi stručni tretman; rizična ponašanja učenika
Hrčak ID:
82852
URI
Datum izdavanja:
15.4.2010.
Posjeta: 5.721 *