Filozofska istraživanja, Vol. 33 No. 1, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Kantov pojam genija i smisao umjetnosti
Vedran Rutnik
; Osijek, Hrvatska
Sažetak
Genijalnost kao rodno mjesto umjetnički lijepog u Kanta je mišljena kao slobodna igra razuma i uobrazilje. Ljepota se čovjeku pojavljuje ili kao prirodna ili kao umjetnička. Ona nije određena kao svojstvo promatranog predmeta, već kao događaj osebujne vrste unutar subjekta. Odredbeni princip estetičkog prosuđivanja leži u reflektirajućoj moći suđenja, a pojam formalne svrhovitosti prirode koji ona proizvodi posreduje između prostora prirode i prostora slobode u čovjeku. Odriješenost od zakonodavstva razuma i uma ujedno osigurava autonomiju estetičkog suda. Na taj se način i umjetnost pokazuje kao samosvršna.
S obzirom da Kantovo razumijevanje porijekla i biti umjetnosti proizlazi iz cjeline njegova filozofijskog sistema, u radu se razmatraju uvjeti mogućnosti filozofije umjetnosti. Vodeći se Kantovim određenjem osjećaja slobode u njegovu predumjetničkom vidu, rad problematizira mogućnost izvanumjetničkog razumijevanja ljepote, čime se dovodi u pitanje smisao umjetnosti, kao i smisao teorijskih razmatranja o njoj.
Ključne riječi
Immanuel Kant; genij; reflektirajuća moć suđenja; formalna svrhovitost prirode; prirodno lijepo; umjetnički lijepo
Hrčak ID:
101686
URI
Datum izdavanja:
17.4.2013.
Posjeta: 6.277 *