Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Pedagogija kao sustavna znanost obrazovanja

Zvonimir Komar ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 833 Kb

str. 127-136

preuzimanja: 3.634

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 482 Kb

str. 137-137

preuzimanja: 414

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 484 Kb

str. 138-138

preuzimanja: 331

citiraj


Sažetak

Pedagogija shvaćena kao znanost koja se ne može temeljiti na pojmu funkcioniranja, pozitivizmu ili pragmatizmu, iziskuje utemeljenost putem samoevidentnog općeg pojma, koji u smislu ishodišta i svrhe omogućuje konzistentnu cjelinu znanosti. Rad prije svega ima intenciju sustavno misliti o takvom samo-utemeljenom, te u bitnom smislu samosvrhovitom pojmu, koji bi mogao biti i sabiralište i temelj pedagogijske znanosti kao sustava. Kao toj intenciji primjeren pojam istražuje se pojam obrazovanja, do kojeg se kao primjerenog zadaći dolazi putem razmišljanja o biti bića čovjek, koje se uzima kao mjerilo valjanog pedagoškog procesa. S druge strane, u odnosu spram cjelokupnog čovjekova realiteta i konteksta obrazovanja, mišljenje nužno navodi na pitanje autonomije i heteronomije pedagogije. U beskonačnom usitnjavanju znanosti, koje se može događati u slučaju kada je znanost okrenuta prema van pa svoju logiku uzima iz „ozbiljenog bitka“, nužno dolazi do znanstvene heteronomije. Rad pokušava pokazati zašto je pitanje autonomnosti jedno od ključnih pitanja pedagogije temeljene na humanistički pojmljenom pedagoškom procesu. Dalje, s obzirom na samoutemeljenost, autonomnost i izviđenu nužnu pripadnost biću čovjek pokušava se sagledati omogućuje li pojam obrazovanja i na koji način pedagogijsku znanost kao sustav. U daljnjem istraživanju obrazlaže se ontološki primat pojma obrazovanja nad zbivanjem obrazovanja, uz dodatno isticanje bitne povezanosti tih razina postojanja. Izlazište rada je ekspliciranje sustavne naravi pedagogije kao znanosti te naznaka mogućeg aktualiziranog izvoda sustava kroz odnos općeg i posebnog.

Ključne riječi

pedagogija; obrazovanje; pojam; sustav; biće čovjek; autonomija

Hrčak ID:

118201

URI

https://hrcak.srce.hr/118201

Datum izdavanja:

23.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 8.424 *