Prethodno priopćenje
PODUZETNIŠTVO U POSTMODERNOJ: VERTIKALNO INTEGRIRANE MEDIJSKE KORPORACIJE I PODUZETNIŠTVO 21. STOLJEĆA
Joško Lozić
orcid.org/0000-0003-2742-0171
; Tehničko veleučilište, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj je ovoga rada ukazati na promjene koje je donijela postmoderna u gospodarskim ak¬tivnostima, poslovnim strategijama i poduzetništvu u cjelini, a što je izravno ostavilo trag u svim društvenim kretanjima. Razvoj poduzetništva, kao organizirane kapitalističke proi¬zvodnje, povezan je sa začecima moderne. Industrijska revolucija, a još više revolucija eko¬nomske misli zabilježene u liberalizmu Adama Smitha, postavit će temelje podjele rada i masovne proizvodnje roba. Postmoderna će postaviti temelje proizvodnje roba i usluga koje će imati višestruko veću dodanu vrijednost od roba koje se proizvode za skladištenje i distri¬buciju putem modernističkih distribucijskih kanala. Medijska industrija otišla je najdalje u brisanju čvrstih granica između robe kao fizičkog proizvoda i njenog nematerijalnog oblika i vrijednosti. Poduzetništvo medijske industrije, medijskih korporacija i pojedinaca unutar medijskih timova koji rade na fundamentalnim istraživanjima, ali i na operativnom razvoju sadržaja i fizičkih proizvoda medijske industrije, pomaknulo je granice koje su postavili po¬duzetnici mančesterizacije te njihovi sljedbenici u vremenima koja su slijedila. Poduzetniš¬tvo je dobilo novi okvir u kojem ga treba promatrati jer se proširio horizont obuhvata koji ga definira. Vertikalno integrirane cross medijske korporacije preuzele su atribute poduzet¬nika koji stvara novi proizvod i novu industriju te su kroz digitalizaciju provele konvergenci¬ju djelatnosti i zavladale globalnim tržištem. Vertikalnom integracijom ostvarile su efekte ekonomije razmjera i ekonomije obujma, što im je osiguralo dodatna sredstva koja ulažu u fundamentalna istraživanja, razvoj i obrazovanje. Nastale na temelju resursnog pristupa i stalnog razvoja ljudskih potencijala, američke globalne medijske korporacije ovladale su svjetskim medijskim tržištem. Hrvatska medijska industrija nije pokazala dovoljno podu¬zetničke inicijative u napuštanju prevladanih poslovnih modela te su medijska poduzeća zadržala organizacijske oblike i poslovnu filozofiju koja je napuštena još krajem moderne.
Ključne riječi
ekonomija znanja; medijska industrija; medijske korporacije; poduzetništvo; postmoderna
Hrčak ID:
144514
URI
Datum izdavanja:
9.9.2015.
Posjeta: 2.487 *