Revija za sociologiju, Vol. 21 No. 3, 1990.
Izvorni znanstveni članak
Poduzetništvo – način ponašanja organizacije i menedžmenta
Fikreta Bahtijarević-Šiber
; Ekonomski fakultet, Zagreb
Sažetak
Sa sve većim poslovnim i znanstvenim interesom za poduzetništvo povećava se i broj različitih koncepata i pristupa tom fenomenu. Umjesto sinteze spoznaja različitih znanosti (ekonomije, sociologije, psihologije i dr.) djelatna postaje difuzija, »zamagljivanje« i fluidnost predmeta istraživanja ili njegovo svođenje na jednu dimenziju ovisno o disciplinarnom pristupu i »kutu promatranja«. Time se namjesto teorijske fundiranosti i eksplikacije koncept sve više pretvara u »teorijsku apstrakciju« vrlo raznolikih sadržaja i dimenzija. Noviji pokušaji integriranja spoznaja i adekvatnijeg konceptualiziranja tog fenomena situiraju ga u bihejvioralni okvir analize, uzimajući za ishodište poduzetništvo kao specifičan oblik inovativnog i razvojno orijentiranog ponašanja koje osigurava kontinuirani, brzi rast i stalne promjene. Takav pristup omogućava vezivanja poduzetništva uz organizaciju i menedžement a ne samo pojedince, za velika a ne samo mala poduzeća, za sve društvene djelatnosti ne samo privredu i uvođenje koncepta kolektivnog poduzetništva namjesto njegovog promatranja kao isključivo individualne aktivnosti i pojedinačnog akta (osnivanja vlastitog poduzeća npr.). Polazeći od takvog konceptualnog okvira u radu se analiziraju bitne komponente poduzetničke organizacije i menedžmenta. Poduzetničko ponašanje organizacije smatra se rezultatom visoke interakcije 5 ključnih varijabli svake organizacije i njene uspješnosti: ljudi, strategije, strukture, organizacijske kulture i menadžmenta. To su ujedno dimenzije na kojima se kvalitativno razlikuju poduzetničke od nepoduzetničkih, birokratskih organizacija.
Ključne riječi
Hrčak ID:
155251
URI
Datum izdavanja:
30.9.1990.
Posjeta: 3.914 *