Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.52.1.2
Artikulacijsko-fonološke sposobnosti djece s cerebralnom paralizom
Emica Farago
; Edukcijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Draženka Blaži
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Svučilišta u Zagrebu, Zagreb Hrvatska
Martina Vuković Ogrizek
; Poliklinika za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati i usporediti artikulacijske i fonološke sposobnosti djece s cerebralnom paralizom s njihovim vršnjacima urednoga razvoja. Ispitivanje je provedeno na uzorku 15-ero djece s cerebralnom paralizom te 15- ero djece urednoga razvoja. Skupine su bile izjednačene po spolu i starosnoj dobi. Upotrijebljeni mjerni instrumenti sastojali su se od Testa artikulacije i zadataka za ispitivanje fonoloških vještina. Primijenjeni su relevantni statistički postupci (osnovni statistici, robusna diskriminativna analiza, t-test, hi-kvadrat test, Cochran-Cox metoda). Dobiveni rezultati ukazali su na postojanje statistički značajnih razlika u artikulacijskim i fonološkim sposobnostima između djece s cerebralnom paralizom (CP) i djece urednoga razvoja (UR). Razlikovanju skupina, u manifestnom prostoru, u najvećoj mjeri pridonose varijable brisanje konsonanata (BRISK) te broj artikulacijskih pogrešaka (TESTA). U kreiranju diskriminacijske funkcije značajno sudjeluju i varijable: izdvajanje početnoga glasa (IZPG), fonemska analiza (FONAN) i traženje rime (TRAR). Rezultati potvrđuju i statistički značajne razlike u artikulacijskim i fonološkim sposobnostima prema tipu cerebralne paralize. Skupina djece sa spastičnim tipom cerebralne paralize bila je uspješnija u zadatcima koji su ispitivali fonemsku analizu (FONAN), rastavljanje na slogove, brisanje konsonanata (BRISK), traženje rime (TRAR) te su imali bolje artikulacijske sposobnosti.
Ključne riječi
cerebralna paraliza; fonološke sposobnosti; artikulacija
Hrčak ID:
161497
URI
Datum izdavanja:
8.7.2016.
Posjeta: 3.423 *