Suvremena psihologija, Vol. 19 No. 1, 2016.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21465/2016-SP-191-02
Povezanost potpore i kontrole roditelja i nastavnika, školskog uspjeha i zadovoljstva učenika
Ivona Mršić
; n/a
Andreja Brajša-Žganec
orcid.org/0000-0003-0846-6297
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost učeničkih procjena potpore i kontrole nastavnika i roditelja, školskog uspjeha, zadovoljstva sobom kao učenikom i ispitne anksioznosti te razlike u navedenim varijablama s obzirom na spol. Ispitivanje je provedeno na 204 učenika prvih razreda triju gimnazijskih škola (141 učenice i 61 učenik). Korišteni mjerni instrumenti su: Ljestvica potpore i kontrole nastavnika konstruirana za potrebe ovog istraživanja, zatim Ljestvica potpore i kontrole roditelja (Regner, Loose i Dumas, 2009), Podljestvica ispitne anksioznosti (Vulić-Prtorić i Sorić, 2002), mjere školskog uspjeha i zadovoljstva sobom kao učenikom. Utvrđeno je kako učenice, u odnosu na učenike, imaju veću razinu ispitne anksioznosti, zadovoljnije su sobom kao učenikom, procjenjuju da dobivaju veću potporu od roditelja, te da ih nastavnici više kontroliraju. Učenici koji procjenjuju nižu razinu ispitne anksioznosti i
veću potporu nastavnika i roditelja postižu bolji školski uspjeh i zadovoljniji su sobom kao učenikom. Potpora nastavnika jedini je značajan prediktor opće prosječne ocjene i zadovoljstva, uz kontrolu spola i ispitne anksioznosti. Potpora i kontrola roditelja, kao i kontrola nastavnika nisu se pokazale značajnim prediktorima školskog uspjeha
i zadovoljstva učenika. Istraživanje ističe važnost socijalno-emocionalnih odnosa roditelja i nastavnika s učenicima, s ciljem osiguravanja odgojno-obrazovnih ishoda.
Ključne riječi
potpora i kontrola nastavnika i roditelja; školski uspjeh; zadovoljstvo učenika
Hrčak ID:
176637
URI
Datum izdavanja:
10.10.2016.
Posjeta: 2.932 *