Izvorni znanstveni članak
Rasno učenje i eugenika u hrvatskim zemljama do sredine 1930-ih godina
Tomislav Jonjić
orcid.org/0000-0001-8680-9801
; Zagreb
Sažetak
Usprkos obilju literature koja se bavi nastankom, razvitkom i zastranjenjima rasnoga učenja, učenja prema kojemu je rasni čimbenik nezaobilazan, pa čak i ključan čimbenik u životu pojedinca, naroda i države, i u hrvatskoj intelektuanoj javnosti prevladava pogrješno uvjerenje kako su te teorije nastale tek u drugoj polovici 19. stoljeća. Zadaća je ovog teksta pokazati kako se to učenje počelo razvijati u prvoj polovici 17. stoljeća, a već u prvoj polovici 19. stoljeća bitno obilježava politički i društveni život zapadnoga svijeta. Čitavo to vrijeme u tome kompleksu postoje rasističke teorije odnosno teorije prema kojima postoje superiorni narodi kojima pripada pravo na dominaciju, pa i po cijenu eliminacije inferiornih pojedinaca, skupina i naroda. Evolucionističke teorije koje su obilježile 19. stoljeće pomogle su razvitak filozofsko-socioloških i političkih uvjerenja da je sustavnim eugeničkim djelovanjem moguće "popraviti rasu". To učenje doživljava dramatičan razvitak krajem 19. i početkom 20. Stoljeća. Sve te teorije imale su zakašnjeli i oslabjeli odjek i u hrvatskim zemljama, ali je hrvatska historiografija uglavnom propustila primijetiti da postoji mnoštvo dokaza da je "srbohrvatstvo" i jugoslavenstvo bilo jedina rasistička teorija koja je na južnoslavenskome prostoru do uoči Drugoga svjetskog rata bila dosljedno smišljena i ozbiljno provođena.
Ključne riječi
rasno učenje; rasizam; socijalni darvinizam; eugenika; rasna higijena; jugoslavenstvo
Hrčak ID:
178174
URI
Datum izdavanja:
1.12.2016.
Posjeta: 3.667 *