Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Što pokreće studente da započnu vlastiti biznis? Dokazi iz Bosne i Hercegovine

Mirza Kulenović orcid id orcid.org/0000-0002-9372-300X ; Visoka škola "CEPS-Centar za poslovne studije", Kiseljak, Bosna i Hercegovina
Azra Pašić Mesihović ; Ekonomski fakultet u Sarajevu, Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Ljiljan Veselinović orcid id orcid.org/0000-0003-2585-5016 ; Ekonomski fakultet u Sarajevu, Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: hrvatski pdf 620 Kb

str. 57-79

preuzimanja: 252

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 620 Kb

str. 57-79

preuzimanja: 266

citiraj


Sažetak

Postojeća literatura posebnu pažnju pridaje istraživanju motiva i poduzetničke namjere potencijalnih poduzetnika, a posebice istraživanje namjere studenata da započnu biznis nakon završetka studija. Svrha ovog rada je istraživanje utjecaja petnaest motiva i prethodno poduzetničko iskustvo obitelji studenta na namjeru da pokrene biznis. S obzirom na važnost poduzetništva na razvoj države, pogled iz post-konfliktne, tranzicijske zemlje kao što je Bosna i Hercegovina, pruža korisne povratne informacije za stvaratelje politike i produbljuje naše shvaćanje motiva i namjere za pokretanje biznisa. Naše istraživanje podržava postojeće spoznaje u literaturi da odrastanje u obitelji u kojoj su roditelji poduzetnici predstavlja važan prediktor namjere za pokretanje biznisa. Ova životna iskustva iz ranih obiteljskih dana igraju važnu ulogu u oblikovanju vjerovanja, stavova, osobnosti i namjera pojedinaca. Pored toga, naša istraživanja sugeriraju da sljedeći motivi imaju statistički značajan utjecaj na namjeru za pokretanje biznisa: dva motiva koja opisuju neovisnost (prilika da se bude vlastiti gazda i dokazivanje da on/ona to može učiniti), sklonost prihvaćanju rizika, prilika za boljom organizacijom vremena i osiguranje odgovarajuće brige za buduće naraštaje. Neodgovarajući radni uvjeti u privatnim kompanijama kombinirani s visokom stopom nezaposlenosti čine identificirane motive značajnim prediktorima namjere za pokretanje biznisa. Njihova namjera da započnu biznis primarno potječe iz uočene prilike, ali briga o budućim naraštajima i želja za neovisnošću mogu doprinijeti objašnjenju namjere za započinjanje biznisa. Bosna i Hercegovina spada u kolektivistička društva što može objasniti razlog zbog kojega statistički značajan utjecaj ima i mogućnost da se biznis prenese na buduće naraštaje.

Ključne riječi

poduzetnička namjera; poduzetnički motivi; poduzetnička pozadina obitelji

Hrčak ID:

213869

URI

https://hrcak.srce.hr/213869

Datum izdavanja:

21.12.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.624 *