Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v21i1.2942
Utjecaj pet velikih osobina i straha od negativne evaluacije na anksioznost pri učenju stranog jezika
Jelisaveta Šafranj
orcid.org/0000-0003-0861-2290
; Department of Fundamental Sciences in Engineering, Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad
Jelena Zivlak
orcid.org/0000-0002-9216-8120
; Department of Fundamental Sciences in Engineering, Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad
Sažetak
Predmet istraživanja su osobine prema modelu pet velikih i strah od negativne evaluacije kao determinante jezične anksioznosti. Problem istraživanja odnosi se na način na koji je anksioznost pri učenju stranog jezika uvjetovana određenim osobinama primjenom modela velikih pet na osnovi statistički kontroliranih varijabli koje uključuju samoprocjenu vladanja jezikom, fluentnost, učestalost čitanja tekstova na engleskom jeziku i dužine učenja jezika, imajući u vidu da je taj problem u dosadašnjim istraživanjima nedovoljno ispitivan. Istraživanje je provedeno na 296 studenata s pomoću tri upitnika: Međunarodnog repozitorija stavki za procjenu osobnosti (Goldberg, 2001), Skale za mjerenje anksioznosti u nastavi stranog jezika (Horwitz, Horwitz, i Cope, 1986) i skraćene verzije Skale straha od negativne evaluacije (Leary, 1983) prevedene na srpski jezik i tri dodatna pitanja o samoprocjeni studenata u smislu razumijevanja engleskog jezika, učestalosti čitanja engleskih tekstova i verbalne fluentnosti. Cilj je bio ispitati doprinos osobina u predviđanju jezične anksioznosti nakon što se statistički kontroliraju navedene samoprocjene, dužina učenja engleskog jezika i provjeri nezavisni prediktivni doprinos straha od negativne evaluacije u odnosu na osobine i samoprocjenu studenata. Rezultati ukazuju na to da niska razina emocionalne stabilnosti predstavlja pouzdan prediktor visokog stupnja opće anksioznosti i njezinih tipova definiranih na osnovi brojčanih vrijednosti na podskalama. Studenti skloni strahu od negativne evaluacije skloniji su anksioznosti. S obzirom na umjerenu povezanost između straha od negativne evaluacije i straha od reakcije vršnjaka i nastavnika može se zaključiti da anksioznost nije posljedica isključivo općeg straha od negativne evaluacije. Također, visok stupanj savjesnosti predstavlja specifičan prediktor visokog stupnja straha od komunikacije.
Ključne riječi
anksioznost; evaluacija; prediktori; reakcija vršnjaka i nastavnika; učenje stranog jezika
Hrčak ID:
220702
URI
Datum izdavanja:
27.3.2019.
Posjeta: 2.971 *