Odgojne znanosti, Vol. 8 No. 2 (12), 2006.
Izvorni znanstveni članak
PEDAGOŠKO-PSIHOLOŠKO OSPOSOBLJAVANJE UČITELJA U VISOKOŠKOLSKIM USTANOVAMA
Emerik Munjiza
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku
Mirko Lukaš
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku
Sažetak
Autori su istražili odnose između općeg, stručnog (matičnog) i
pedagoško-psihološkog obrazovanja učitelja osposobljavanih na višim, visokim školama i fakultetima. Za potrebe ovog istraživanja analizirani su nastavni planovi i programi visokoškolskih institucija za osposobljavanje učitelja svaki puta kada se mijenjala organizacija studija ili se produžavalo trajanje studija. Analizirano je osam nastavnih planova i programa po četiri nastavna plana i programa
po kojima su se osposobljavali učitelji razredne, odnosno predmetne nastave. Kvantitativna analiza izvršena je na području broja sati i njihovih postotnih odnosa. U analizi su utvrđene različiti odnosi općeg, stručnog i pedagoškopsihološkog obrazovanja učitelja razredne i predmetne nastave. U školovanju učitelja razredne nastave dominantno je pedagoško-psihološko obrazovanje koje se u promatranom razdoblju kretalo iznad 60% s minimalnim oscilacijama.
Unutar pedagoško-psihološkog obrazovanja dominantno mjesto imalo je metodičko obrazovanje koje se u prosjeku kretalo iznad 40% također s minimalnim oscilacijama. Obrnuto je stanje u školovanju nastavnika predmetne nastave. Kod njih je dominiralo stručno obrazovanje. Pedagoško-psihološko obrazovanje kretalo se u prosjeku ispod 20% s značajnijim oscilacijama između 28, 4% i 12%. Najpovoljniji odnos imalo je pedagoško-psihološko obrazovanje u dvogodišnjim pedagoškim akademijama. Nakon njih prisutna je stalna tendencija smanjivanja udjela pedagoško-psihološkog obrazovanja bez obzira što se istovremeno produžilo školovanje. Nedostatna pedagoško-psihološka kompetentnost učitelja predmetne nastave ima loše posljedice u odgoju mladih u pubertetsko osjetljivoj fazi. U vrijeme kada slabi odgojna uloga obitelji i kada je upitna društvena orijentacija mladih zbog velikih razlika između proklamiranih i prakticiranih vrijednosti nužno je osnažiti pedagoško-psihološku pripremljenost učitelja.
Ključne riječi
učitelji razredne i predmetne nastave; više i visokoškolsko osposobljavanje učitelja; opće stručno (matično) i pedagoško-psihološko obrazovanje
Hrčak ID:
21071
URI
Datum izdavanja:
14.11.2006.
Posjeta: 7.003 *