Quaderni, Vol. XXX No. 1, 2019.
Izvorni znanstveni članak
UMJETNIČKE AVANGARDE U TRSTU IZMEĐU DVA RATA: FUTURISTI, RACIONALISTI I KONSTRUKTIVISTI
Ferruccio Canali
; Università di Firenze
Sažetak
Treći dio: Augusto Cernigoi/Avgust Černigoj (i
Giorgio/Zorko Lah), jedini talijanski konstruktivizam između “zenitističke barbarogenike“,
“sovjetskog konstruktivizma“, “drugog futurizma“ i pokreta Novecento u Trstu (1925. – 1936.)
Kulturna i arhitektonska situacija u Trstu tridesetih godina nema samo lokalnu vrijednost već i
nacionalnu s obzirom na opće oživljavanje grada u Kraljevini Italiji. Potraga za novim urbanim
licem je obilježena dinamizmom, novim snagama i umovima. Gradska avangarda je raznolika:
futurizam i racionalizam mijenjaju boje, međusobno se miješajući, a konstruktivizam Avgusta
Černigoja zauzima zanimljivo mjesto u gradskoj umjetničkoj kulturi, jer balansira između svih
ostalih avangardi, pogotovo kada prelazi iz svoje početne konotacije „slavenskog
konstruktivizma“ i nakon ljubljanskog iskustva, u potpuno novi „tršćanski konstruktivizam“.
To je prijelaz u drugu „nacionalnu kulturu“ što Černigoju nameće opreznost i odricanje, ali mu
omogućava da odigra važnu alternativnu ulogu, iako neki kritičari to nisu uvijek prepoznali,
dok su ga drugi slavili, kao npr. Guido Sambo.
Ključne riječi
Hrčak ID:
253532
URI
Datum izdavanja:
13.11.2019.
Posjeta: 1.226 *