Stručni rad
AKTIVNO UČENJE U NASTAVNOM PROCESU
Danijela Ljubac Mec
orcid.org/0000-0003-2239-8155
; Osnovna škola Vladimir Nazor, Slavonski Brod, Hrvatska
Sažetak
Zahtjevi suvremenog društva stavljaju pred učitelje veliku odgovornost. Ona se sastoji u tome da
bi učenici nakon završene škole trebali biti osposobljeni za samostalno djelovanje i snalaženje u
društvu. Učenici su suočeni s mnogim zahtjevima koji pretpostavljaju različita znanja i vještine. Pri
tome je bitno osposobiti učenike da aktivno djeluju i pronalaze moguća rješenja. Učenici bi trebali s
lakoćom istraživati, propitkivati, analizirati i usvajati nove spoznaje na aktivan način. Samim time,
nameće nam se i jedno od mogućih rješenja u tom procesu, a to je aktivna nastava. Ona se može
realizirati na različite načine, ali je bitno da uspješno aktivira učeničke potencijale, bilo da se radi o
projektnoj metodi ili nekoj drugoj metodi aktivnog učenja.
Važno je naglasiti da se u aktivnoj nastavi potiče suradnja učenika i timski rad, te da se razvijaju i
druge kompetencije, osobito socijalne. Smatra se da je kompetentna osoba ona koja može iskoristiti
svoje osobine te postići dobre rezultate kako bi sudjelovala u grupi, zajednici, ili pak u društvu
kojemu pripada. Kako bi učenici imali što uspješniju interakciju sa socijalnom okolinom, trebali bi
razvijati socijalne vještine: aktivno slušanje, pregovaranje, poštivanje pravila, uvažavanje drugih,
zauzimanje za sebe, suradnju itd. Takve socijalne vještine razvijaju se u suradničkom učenju (dijalog,
rad u paru, rad u skupini...) kao važnom obliku aktivnog učenja. Pri tome je učiteljeva uloga vrlo
važna, a i on mora razvijati svoje kompetencije kako bi bio dobar moderator i uspješno upravljao
nastavnim procesom. Stoga je osnovni cilj ovog rada potaknuti učitelje na korištenje aktivnih metoda
u nastavnom procesu.
Ključne riječi
aktivno učenje; projektno učenje; socijalne kompetencije; suradničko učenje
Hrčak ID:
281848
URI
Datum izdavanja:
12.9.2022.
Posjeta: 5.250 *