Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.31664/zu.2022.111.08

Konstruiranje vidljivosti: fotografija Esther Born izvan arhiva

Derrick R. Cartwright ; Odjel za umjetnost, arhitekturu i povijest umjetnosti, Sveučilište u San Diegu, Kalifornija, SAD


Puni tekst: engleski pdf 342 Kb

str. 96-105

preuzimanja: 204

citiraj


Sažetak

Esther Baum Born bila je američka fotografkinja koja je radila u Sjedinjenim Državama i Meksiku. Počevši od 1920-ih, redovito je izlagala svoje radove u njujorškim galerijama i objavljivala fotografije u širokom spektru arhitektonskih časopisa. Njezina knjiga The New Architecture in Mexico [Nova arhitektura u Meksiku] (1937.) stoji kao neosporan spomenik njezinim kreativnim uvidima i predstavlja vrijedan izvor najsuvremenijih ideja o modernoj gradnji. Ono što je znanstvenoj zajednici manje poznato jesu tankoćutni portreti koje je Born snimala u vlastitom umjetničkom miljeu: pred njezinim fotoaparatom pojavljivali su se Frida Kahlo, Diego Rivera i Frank Lloyd Wright, da spomenemo samo neke. Autor smatra da te fotografije predstavljaju građu za buduća istraživanja. U svakom slučaju, kreativni procvat Esther Born uvelike je zasjenjen nakon što se pridružila vrlo uspješnoj arhitektonskoj praksi svoga supruga Ernesta Borna. Kako bi podržala njegov rad, 1940-tih se potpuno odrekla fotografije.
Nasljeđe oboje Bornovih još je uvijek prilično dobro poznato studentima arhitekture područja Bay Area, koji se mogu diviti njihovom doprinosu javnom prijevozu (projektiranje željezničkih postaja), urbanoj obnovi (razvoj glavnih planskih dokumenata) i dizajnu knjiga (kao što je Plan of St. Gall [Plan St. Gallena], nastao u koautorstvu s povjesničarem umjetnosti Walterom Hornom). Velik dio zajedničke karijere bračnog para Born dokumentiran je u zasnovanim arhivima diljem Sjedinjenih Država i Kanade, iako treba reći da se najveće zasluge za taj rad obično pripisuju Ernestu Bornu. Rani radovi Esther Born iz područja fotografije također se nalaze u tim arhivima, ali na punu procjenu njezine ostavštine kao fotografkinje tek se čeka. Ovaj rad predstavlja pokušaj povećanja vidljivosti njezinih ambicija kao i dugotrajnih posljedica pozicioniranja njezinoga rada u mnogim arhivima u kojima se danas nalazi.

Ključne riječi

ostavštine vizualnih umjetnika; arhivi umjetničkih kolekcija; biografija prije i poslije akvizicije; fotografski predmeti; muzejska fotografija; fotografije izvan kolekcija

Hrčak ID:

306007

URI

https://hrcak.srce.hr/306007

Datum izdavanja:

1.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 822 *