Filozofska istraživanja, Vol. 43 No. 4, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi43405
Neopercepcija kao prepoznavanje izmijenjenih paradigmi u tehnološki posredovanom svijetu
Hasnija Ilazi
orcid.org/0000-0001-9514-0441
; Universiteti i Prishtinës, Fakulteti Filozofik, Rr. Eqrem Çabej 21, XK–10000 Priština
Taulant Gashi
orcid.org/0009-0005-5219-9466
; Universiteti i Prishtinës, Fakulteti Filozofik, Rr. Eqrem Çabej 21, XK–10000 Priština
Sažetak
Filozofska paradigma percepcije svijeta promijenila je posrednika. Čovjek kao tjelesnost i umnost postaje nedovoljan za spoznaju onoga što svijet biva ili se vjeruje da jest. Antropološka, socijalna i etička zasnovanost odnosa čovjeka i svijeta dobiva na značaju u usporedbi s prethodno dominantnom metafizičkom pozadinom. Odnos čovjek – svijet transformira se u odnos čovjek – ljudski svijet, misaoni pothvat poticanja i prepoznavanja promjena kroz koje svijet prolazi kao rezultat ljudske intervencije. Ovaj rad diskutirat će o tri osnovna problema. Prvo, percepciji s ciljem spoznaje stvari: (a) pitanju vanjskog svijeta kao percepcije promijenjene osjetilnosti, i b) novom shvaćanju percepcije – posredovanosti, kao rezultat razvoja tehnologije. Drugo, percepciji s ciljem razumijevanja odnosa u ljudskom svijetu: a) kako pitanje percepcije postaje pitanje komunikacije unutar ljudskog svijeta (simbolički prostor percepcije kao spoznaja odnosa), i (b) pitanju prevladava li se u antropološkom i etičkom kontekstu potreba za epistemološkim utemeljenjem. Treće, percepciji s ciljem promjene paradigme odnosa s izvanljudskim svijetom: a) kako pod utjecajem tehnologije »istina o stvarima« postaje »istina stvari«, ili kako dolazi do reverzije odnosa subjekt – objekt, i b) pitanju olakšava li tehnologija komunikaciju s onim što nije »naš svijet«? U zaključku dotaknut ćemo se »istine stvari« preko »istine odnosa« do »istine principa i odgovornosti«.
Ključne riječi
percepcija; vanjski svijet; tehnologija; ljudski svijet; komunikacija; iz-van-ljudski svijet
Hrčak ID:
317241
URI
Datum izdavanja:
21.5.2024.
Posjeta: 632 *