Izvorni znanstveni članak
Međuodnos obrazovnih reformi i vanjskog vrednovanja učeničkih postignuća u kontekstu švedskog obrazovnog sustava
Maja Ćosić
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu
Sažetak
U području obrazovnih politika i prikazu dinamičnosti procesa donošenja reformi značajnu ulogu ima aspekt vanjskog vrednovanja u kontekstu pokretanja i provedbe obrazovnih reformi. Teorijski prikaz osnovnih pokretača obrazovnih promjena ukazuje na promjene u procesu donošenja nacionalnih reformi, jedinstvenih za pojedini obrazovni sustav, uz uvid u ujednačenost nacionalnih reformi sa svjetskim reformama koje teže standardizaciji i tržišnoj orijentiranosti obrazovanja. Navedeni procesi potpomognuti su poticanjem vanjskog vrednovanja koje provode svjetske organizacije i obrazovne agencije. Poseban značaj u provedbi obrazovnih reformi ima OECD-ovo PISA istraživanje koje je tijekom godina provedbe postalo prepoznatljiv parametar za procjenu kvalitete obrazovnih sustava. Podatke o postignućima, komparacije sustava i prijedloge za napredak koji se vezuju uz PISA istraživanja moguće je koristiti radi izmjene nacionalnih obrazovnih sustava. Radi ispitivanja međuodnosa obrazovne reforme i vanjskog vrednovanja, obrazovni sustav Švedske izabran je kao reprezentativni primjer sustava čija obrazovna politika procjenu i izmjenu unutar obrazovanja donosi prema rezultatima vanjskog vrednovanja već dugi niz godina. Rad se temelji na analizi primarne i sekundarne literature o rezultatima Švedske na PISA istraživanju. Provedeno je sustavno pretraživanje baze podataka OECD-a s ciljem uvida u primarne podatke o postignućima učenika u Švedskoj. Pretraživanjem baze podataka znanstvenih publikacija dobiven je uvid u ranije provedene znanstvene analize o rezultatima Švedske na PISA istraživanju. U posebnom je fokusu prikaz reformskih poteza pokrenutih uslijed pada na istraživanju PISA 2012., i prikaz utjecaja donošenja reformi i izmjena u obrazovnoj politici temeljen na instrumentalnoj upotrebi podataka vanjskog vrednovanja.
Ključne riječi
obrazovna politika; obrazovna reforma; PISA istraživanja; Švedska; vanjsko vrednovanje
Hrčak ID:
320468
URI
Datum izdavanja:
1.6.2024.
Posjeta: 192 *