Poslovna izvrsnost, Vol. 2 No. 2, 2008.
Prethodno priopćenje
PROCES PRIJELAZA IZ SUSTAVA OBRAZOVANJA NA TRŽIŠTE RADA: MAKROEKONOMSKI PRISTUP
Alka Obadić
orcid.org/0000-0002-8915-8853
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Martin Broz
Sažetak
Proces prijelaza iz sustava obrazovanja na tržište rada pojavljuje se u različitim zemljama u različitom vremenskom trenutku ovisno o karakteristikama tržišta rada i stupnju obrazovanja. Čisti mikroekonomski pristup tranziciji mladih odmah bi potvrdio važnost kontekstualnih faktora na makro nivou. Pojedinačna očekivanja i postupci uvijek su pod utjecajem određenih makroekonomskih prilika koje su uglavnom određene dostupnošću poslova u određenim zanimanjima, industrijama ili regijama za mlade ljude s posebnim kvalifikacijama i vještinama.
U ovom radu istražuje se proces prijelaza iz sustava obrazovanja na tržište rada na makroekonomskoj razini u zemljama EU i OECD. Postavljaju se dva temeljna istraživačka pitanja: prvo, da li postoje razlike u procesu prijelaza iz sustava obrazovanja na tržište rada prema stupnju obrazovanja, rasi i spolu i drugo, da li stupanj obrazovanja utječe na razdoblje trajanja nezaposlenosti i zaposlenosti?
Uzimajući u obzir dva temeljna pitanja istraživanja postavljena u ovom radu, rezultati ukazuju kako se proces prijelaza iz sustava obrazovanja na tržište rada razlikuje u skupini odabranih zemalja obzirom na stupanj obrazovanja, rasu i spol. U sedam od deset europskih zemalja, prosječno razdoblje traženja prvog zaposlenja na puno radno vrijeme nakon završenog fakulteta trajalo je samo 3 do 6 mjeseci. Gotovo 5% takvih bilo je većinu vremena nezaposleno. Analiza pokazuje kako Španjolska, Italija i Francuska kontinuirano ostvaruju lošije rezultate uzimajući u obzir dužinu procesa prijelaza iz sustava obrazovanja na tržište rada.
Ključne riječi
process tranzcije; obrazovanje; mladi radnici; perspektiva zapošljavanja
Hrčak ID:
38549
URI
Datum izdavanja:
30.12.2008.
Posjeta: 2.886 *