hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih

Mirjana Lenček ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (203 KB) str. 11-26 preuzimanja: 1.667* citiraj
APA 6th Edition
Lenček, M. (2012). Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48 (1), 11-26. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/79016
MLA 8th Edition
Lenček, Mirjana. "Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 48, br. 1, 2012, str. 11-26. https://hrcak.srce.hr/79016. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Lenček, Mirjana. "Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 48, br. 1 (2012): 11-26. https://hrcak.srce.hr/79016
Harvard
Lenček, M. (2012). 'Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48(1), str. 11-26. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/79016 (Datum pristupa: 07.12.2019.)
Vancouver
Lenček M. Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 07.12.2019.];48(1):11-26. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/79016
IEEE
M. Lenček, "Procjena disleksije u hrvatskome: neke značajke čitanja i pisanja odraslih", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.48, br. 1, str. 11-26, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/79016. [Citirano: 07.12.2019.]

Sažetak
Procjena u području različitih razvojnih teškoća i poremećaja je složeni proces koji zahtijeva poznavanje niza odrednica urednoga razvoja i visoki stupanj osjetljivosti za prepoznavanje i razumijevanje odstupanja. U ovome je procesu vrlo važno i pronalaženje tzv. jakih strana. Kada se procjena provodi kod odraslih osoba, kod kojih u ranoj i školskoj dobi ne postoji dokumentacija o teškoćama (ili one nisu prepoznate unutar određenih fenomena), kao što je to često slučaj kod disleksije, procjena može biti još složenija. Naime, kod disleksije se tijekom odrastanja nerijetko stvaraju mnogi nadomjesni mehanizmi koji otežavaju raspoznavanje suštinskih problema i nedostataka. Upravo stoga je važno poznavanje obilježja i osobitosti funkcioniranja odraslih osoba s disleksijom u smislu točnoga opisa, čime se osigurava kvalitetna procjena. Namjera je ovoga rada dati pregled najvažnijih obilježja čitanja i pisanja kod studenata s disleksijom sa svrhom oblikovanja polazišta za procjenu i razumijevanje suštine disleksije kao osobitoga načina funkcioniranja (prema definiciji European Dyslexia Association; EDA, 2007). Rad se temelji na pretpostavci da je disleksija jezično uvjetovana te da s obzirom na posebnosti jezika i pisma postoje neke osobite značajke teškoća u hrvatskome. Hrvatski pripada u skupinu tzv. transparentnih jezika, što uvjetuje znakove disleksije u samom čitanju i pisanju. Opisom tipova i kategorija pogrešaka otvara se mogućnost boljega opisa fenomena disleksije unutar hrvatskoga općenito, što može poslužiti daljnjim međujezičnim istraživanjima. U Hrvatskoj do sada nije bilo objavljenih radova vezanih za procjenu odraslih osoba s disleksijom.

Ključne riječi
procjena disleksije; studenti s disleksijom; osobitosti disleksije u hrvatskome

Hrčak ID: 79016

URI
https://hrcak.srce.hr/79016

[engleski]

Posjeta: 3.226 *