hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11

Pupils’ Achievements in the Geography of Croatia at External Evaluation Exams and their Perceptions of Geography as a Subject in Elementary School

Ružica Vuk   ORCID icon orcid.org/0000-0002-8856-2184 ; University of Zagreb, Faculty of Science, Department of Geography, Zagreb, Croatia
Biljana Vranković ; Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Zagreb, Croatia
Željka Šiljković   ORCID icon orcid.org/0000-0001-6583-7125 ; University of Zadar, Department of Geography, Zadar, Croatia

Puni tekst: hrvatski, pdf (807 KB) str. 213-229 preuzimanja: 941* citiraj
APA 6th Edition
Vuk, R., Vranković, B. i Šiljković, Ž. (2012). Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi. Hrvatski geografski glasnik, 74. (1.), 213-229. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11
MLA 8th Edition
Vuk, Ružica, et al. "Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi." Hrvatski geografski glasnik, vol. 74., br. 1., 2012, str. 213-229. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11. Citirano 28.11.2020.
Chicago 17th Edition
Vuk, Ružica, Biljana Vranković i Željka Šiljković. "Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi." Hrvatski geografski glasnik 74., br. 1. (2012): 213-229. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11
Harvard
Vuk, R., Vranković, B., i Šiljković, Ž. (2012). 'Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi', Hrvatski geografski glasnik, 74.(1.), str. 213-229. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11
Vancouver
Vuk R, Vranković B, Šiljković Ž. Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi. Hrvatski geografski glasnik [Internet]. 2012 [pristupljeno 28.11.2020.];74.(1.):213-229. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11
IEEE
R. Vuk, B. Vranković i Ž. Šiljković, "Postignuća učenika iz geografije Hrvatske na ispitima vanjskoga vrednovanja i percepcije učenika o geografiji kao nastavnom predmetu u osnovnoj školi", Hrvatski geografski glasnik, vol.74., br. 1., str. 213-229, 2012. [Online]. https://doi.org/10.21861/HGG.2012.74.01.11

Sažetak
The paper analyses the achievements in the Geography of Croatia among 8th Grade Elementary School pupils, and the final grades at comprehensive schools and four-year vocational schools. The results of the external evaluation exams were compared through the two dimensional matrix: elementary school - secondary school, 2008 - 1988. At the end of primary education, the average level of pupils’ achievements on the geographical position, natural-geographic and socio-economic characteristics of the Republic of Croatia was 49.1% and 47.9% at the end of the Secondary education. The realized level of achievements that was by 1.2% lower at the end of the Secondary education is not statistically significant but, in relation to the selected sample and the expected cumulative impact of learning and teaching, the result is too low. The paper analyses results for the comprehensive completely comparable test items and confirms the notion that there is no cumulative effect, and that no progress in the level of achievements is made by using the new teaching curriculum. The paper also presents the result of researches conducted in 1988, 2003 and 2008 on pupils’ opinions on Geography as a subject in Elementary school.

Ključne riječi
State Graduation Exam; Geography of Croatia; External Evaluation; Pupils’ Achievements

Hrčak ID: 86481

URI
https://hrcak.srce.hr/86481

[hrvatski]

Posjeta: 1.479 *