hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora

Ivica Matičević ; Zavod za povijest hrvatske književnosti, HAZU Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (176 KB) str. 452-471 preuzimanja: 455* citiraj
APA 6th Edition
Matičević, I. (2012). Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora. Crkva u svijetu, 47 (4), 452-471. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/94866
MLA 8th Edition
Matičević, Ivica. "Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora." Crkva u svijetu, vol. 47, br. 4, 2012, str. 452-471. https://hrcak.srce.hr/94866. Citirano 17.05.2021.
Chicago 17th Edition
Matičević, Ivica. "Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora." Crkva u svijetu 47, br. 4 (2012): 452-471. https://hrcak.srce.hr/94866
Harvard
Matičević, I. (2012). 'Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora', Crkva u svijetu, 47(4), str. 452-471. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/94866 (Datum pristupa: 17.05.2021.)
Vancouver
Matičević I. Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora. Crkva u svijetu [Internet]. 2012 [pristupljeno 17.05.2021.];47(4):452-471. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/94866
IEEE
I. Matičević, "Svjetlo duše: figura promjene u dramama Josipa Kosora", Crkva u svijetu, vol.47, br. 4, str. 452-471, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/94866. [Citirano: 17.05.2021.]

Sažetak
Cilj je rada pokušati odrediti, na temelju analize izdvojenih
drama, opis mehanizma pomoću kojeg Josip Kosor izgrađuje dramski
svijet u čijem je središtu trijumf ljudske duše i pobjeda duhovne sfere
nad materijalnom. Proces duhovne obnove, dinamizam obraćenja
iz stanja grijeha i/ili zanemarivanja bližnjega u stanje priznanja,
pokajanja i iskupljenja zbog počinjenoga (ne)djela/grijeha, moguće
je opisati funkcionalnom figurom/izrazom/konceptom promjene koja
je u sintaktičkim i semantičkim aspektima bliska teološkom pojmu
duhovne preobrazbe, metanoje, odnosno sastavnicama sakramenta
pokore (priznanje, pokajanje, ispovijed, iskupljenje/odrješenje).
Četiri drame predstavljaju različite stupnjeve u konstrukciji figure
promjene, a svaka je od njih u vezi sa statusom subjekta promjene
u neposrednoj društvenoj sredini: što su grijesi subjekta spram
kolektiva veći i naglašeniji, to su i izvedba i prepoznavanje pojedinih
aspekata figure promjene izraženiji i efektniji. Izabrane drame
svjedoče kako rješenje svake situacije, unutarnje/individualne
ili izvanjske/društvene krize valja tražiti u pojedincu, u promjeni
njegovog duhovnog stanja, a ne u promjeni društvenih i političkih
odnosa. Na djelu je utopijska konstanta ekspresionizma: unutarnja
pretvorba pojedinca - krik duše - ključ je za razrješenje nagomilanih
frustracija kolektiva.

Ključne riječi
hrvatski ekspresionizam – drama; poetika ekspresionizma; Josip Kosor; Biblija i hrvatska književnost; semantika dramskog teksta; intertekstualnost

Hrčak ID: 94866

URI
https://hrcak.srce.hr/94866

[njemački]

Posjeta: 754 *