hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Obrazovni sustav Jana Amosa Komenskog i njegove implikacije u suvremenoj didaktici

Mirko Lukaš
Emerik Munjiza

Puni tekst: engleski, pdf (130 KB) str. 32-42 preuzimanja: 15.170* citiraj
APA 6th Edition
Lukaš, M. i Munjiza, E. (2014). EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS. Život i škola, LX (31), 32-42. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/125292
MLA 8th Edition
Lukaš, Mirko i Emerik Munjiza. "EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS." Život i škola, vol. LX, br. 31, 2014, str. 32-42. https://hrcak.srce.hr/125292. Citirano 24.08.2019.
Chicago 17th Edition
Lukaš, Mirko i Emerik Munjiza. "EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS." Život i škola LX, br. 31 (2014): 32-42. https://hrcak.srce.hr/125292
Harvard
Lukaš, M., i Munjiza, E. (2014). 'EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS', Život i škola, LX(31), str. 32-42. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/125292 (Datum pristupa: 24.08.2019.)
Vancouver
Lukaš M, Munjiza E. EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS. Život i škola [Internet]. 2014 [pristupljeno 24.08.2019.];LX(31):32-42. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125292
IEEE
M. Lukaš i E. Munjiza, "EDUCATION SYSTEM OF JOHN AMOS COMENIUS AND ITS IMPLICATIONS IN MODERN DIDACTICS", Život i škola, vol.LX, br. 31, str. 32-42, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125292. [Citirano: 24.08.2019.]

Sažetak
U ovom radu autori istražuju spoznaje Jana Amosa Komenskog i njihove implikacije na području teorijske didaktike uočavajući njihovu neprolaznost i postojanje u suvremenoj didaktici. Autore su posebice zanimale znanstvene spoznaje uobličene i osustavljene u predmetno-satnom školskom sustavu koji je predlagao J. A. Komensky i koje danas imaju svoju aktivnu primjenu u svakodnevnoj školskoj praksi.
Unutar analiziranih ideja J. A. Komenskog cilj i zadaća ovoga rada bili su pedagoškoj javnosti prikazati originalnost, ali i neprolaznost određenih didaktičkih fenomena koji se nalaze u začetcima didaktike od prije 365 godina kao i potvrditi njihovu suvremenost i aktualnost na znanstvenoj razini.
Uz iznesene rezultate analitičkog pristupa tekstovima obrazloženo je i načelo sklada misli, riječi i djela, kao i didaktičkih pravila i zornost nastave kojom se stječu trajna za život potrebna znanja. Opredjeljenje Komenskog za pansofijski pristup u poučavanju svih o svemu pokazuje dugovječnost ove implikacije kao načela rada u budućem životu škole. Iako je proistekao iz crkvenoga obrazovnog i kulturološkog miljea, u poglavlju su prikazani i njegovi vizionarski pogledi na život i svijet lišeni crkvenih dogma. On želi mijenjati postojeće ma koliko ono bilo dobro. U svom humanističkom duhu potiče i druge na razmišljanje, kreativnost i stvaralaštvo kao i potrebu uvođenja promjena, reformiranje i mijenjanje, a ne mirenje s postojećim.
Zaključci ovoga rada imaju implikaciju da podsjete i ukažu mlađim generacijama na zasluge utemeljitelja didaktike Jana Amosa Komenskog i njegov teorijski rad na osustavljivanju do tada postojećih didaktičkih spoznaja, ali i uvođenju svojih originalnih humanističkih ideja u pedagogiju, čime on zaslužuje mjesto pedagoškog klasika u svjetskoj povijesti pedagogije. Iako pripada češkom narodu, svojim učenjem zadužio je cjelokupno čovječanstvo koje već više od tristo godina ne pronalazi originalnije ideje od njegovih kojima bi izmijenilo dosadašnje lice škole. To je podsjetnik da se poviješću mora koristiti kao temeljnim istraživalačkim polazištem i u njoj pronalaziti poticaj za otkrivanje novih do sada nepoznatih iskustava.

Ključne riječi
J. A. Komensky; koopernikanski obrat; školski sustav; teorijska didaktika; suvremenost

Hrčak ID: 125292

URI
https://hrcak.srce.hr/125292

[engleski] [njemački]

Posjeta: 16.074 *