hrcak mascot   Srce   HID

Pedagogijska istraživanja, Vol.9 No.1/2 Studeni 2012.

Pregledni rad

Antipedagogija i suvremeni koncepti odgoja

Marko Pranjić ; Hrvatski Studiji Sveučilišta u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (228 KB) str. 9-22 preuzimanja: 783* citiraj
APA
Pranjić, M. (2012). Antipedagogija i suvremeni koncepti odgoja. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 9-22. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/111335
Puni tekst: engleski, pdf (113 KB) str. 23-23 preuzimanja: 171* citiraj
APA
Pranjić, M. (2012). Antipedagogy and contemporary concepts of education. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 23-23. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/111335
Puni tekst: njemački, pdf (121 KB) str. 24-24 preuzimanja: 85* citiraj
APA
Pranjić, M. (2012). Antipädagogik und zeitgenössische Konzepte der Erziehung. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 24-24. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/111335

Sažetak
Odgoj kao središnja tema odgojnih znanosti ne prestaje zaokupljati mnoge pedagoge iz različitih kulturnih okruženja. Pokušava ga se sagledavati s mnogo strana kako bi se doprlo do njegove biti, maksimalno ga istražilo i unaprijedilo. Tomu želi pridonijeti i ovaj prilog u kojem se najprije razmatra antipedagogija kroz njezina bitna određenja, a zatim predstavljaju i kritički analiziraju tri suvremena pristupa odgoju: pedagoški optimizam, pedagoški pesimizam, pedagoški interakcionizam/realizam, ali se govori i o individualnoj odgovornosti odgajanika te o nekim važnim odgojnim agensima. Na pedagoški optimizam i pedagoški pesimizam gleda se kao na dvije ekstremne pozicije koje je teško znanstveno braniti pa stoga vjerojatno imaju manje svijetlu budućnost, dok se pedagoški interakcionizam/realizam vidi kao realnije shvaćanje odgoja koje sadržava elemente realnoga pedagoškog optimizma i kritičkoga pedagoškog pesimizma sa znatno većim brojem pristaša istraživanja odgojne djelatnosti, pa stoga i sa sigurnijom budućnošću. Pritom se ni u kojem slučaju ne želi ispustiti iz vida središnje obilježje odgajanika kao subjekta odgoja, naime, njegovu slobodu, koja bez obzira na kvalitetu odgojne ponude može dovesti u pitanje odgojni proces pa samim tim i učinak odgojnoga nastojanja. U svemu tome nije se željelo zaobići odgojne agense, njihovu međusobnu interakciju i komunikaciju te neke druge važne odgojne teme koje zaokupljaju istraživačku kreativnost suvremenih promicatelja odgojnih znanosti.

Ključne riječi
antipedagogija; pedagoški optimizam; pedagoški pesimizam; pedagoški interakcionizam/realizam; pedagoški agensi

Hrčak ID: 111335

URI
http://hrcak.srce.hr/111335

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.687 *