Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razumijevanje pročitanog u učenika s oštećenjem sluha

Iva Hrastinski orcid id orcid.org/0000-0003-2307-5104 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za oštećenja sluha
Ljubica Pribanić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za oštećenja sluha
Jelena Degač ; Udruga za osobe s invaliditetom Ludbreško sunce, Ludbreg


Puni tekst: hrvatski pdf 390 Kb

str. 10-18

preuzimanja: 2.000

citiraj


Sažetak

Poznato je da su posljedice oštećenja sluha na jezični razvoj djeteta značajne pa se i u čitanju učenici s oštećenjem sluha susreću s velikim preprekama. Istraživanjem smo ispitali uspješnost 54 učenika s oštećenjem sluha u rješavanju zadataka razumijevanja čitanja i vremena potrebnog za rješavanje tih zadataka, te nastojali utvrditi razlike u rješavanju zadataka s obzirom na kategoriju pitanja (neposredna i posredna). Ispitali smo, također, postoji li razlika u ukupnoj točnosti i vremenu rješavanja zadataka te uspješnosti odgovora na različite vrste pitanja s obzirom na dob sudionika (polaznici osnovnih i srednjih škola) te pripadnost ispitanika različitim obrazovnim kontekstima (redovna i posebna škola). Ispitni materijal činilo je 20 kratkih tekstova te ukupno 42 vezana pitanja višestrukog izbora. Postignuća učenika sa značajnim oštećenjem sluha u čitanju s razumijevanjem bila su vrlo niska. Odgovori na neposredni tip pitanja bili su bolji u odnosu na one posrednog tipa, ukazujući na neadekvatnu usvojenost složenijih čitalačkih vještina i strategija u ovih učenika. Nisu utvrđene statistički značajne razlike u odnosu na vrijeme rješavanja zadataka, na ukupnu točnost te točnost rješavanja pojedine kategorije pitanja (posredna, neposredna) kod ispitanika različitih dobi. Tip obrazovnog konteksta pokazao se značajnim faktorom, ukazujući da su učenici u posebnim školama postigli značajno lošije rezultate na svim ispitanim varijablama, osim vremena rješavanja, u odnosu na svoje vršnjake s oštećenjem sluha u redovnim školama. Može se pretpostaviti da bi učenicima u posebnim školama trebalo još više poticaja za napredak u vještinama pismenosti, npr. izvannastavnim jezičnim programima. Sveukupno razumijevanje pročitanog učenika s oštećenjem sluha je na niskoj razini, posebno kad se zahtijeva zaključivanje. Potrebno je razvijati određene strategije koje bi pridonijele višoj razini razumijevanja čitanja u gluhih i nagluhih osoba.

Ključne riječi

oštećenje sluha; čitanje; razumijevanje pročitanog; zaključivanje

Hrčak ID:

131471

URI

https://hrcak.srce.hr/131471

Datum izdavanja:

23.12.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.550 *