Filozofska istraživanja, Vol. 34 No. 4, 2014.
Izvorni znanstveni članak
Svjetski etos i njegova filozofska relevantnost
Borut Ošlaj
orcid.org/0009-0004-0911-5696
; Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Ljubljana, Slovenija
Sažetak
Ideja i projekt »svjetskog etosa«, kako ih je utemeljio švicarski teolog i filozof Hans Küng, do danas nisu dosegli status filozofski relevantne teme. Uzmemo li u obzir da se u osnovi zapravo radi o idejnom projektu religijsko-etičko-političkog karaktera, koji filozofiju dodiruje samo posredno, prevladavajuća skepsa akademske filozofije zapravo i ne začuđuje. Dodamo li tome relativno lošu argumentacijsku pozadinu ideje svjetskog etosa te njen »sinkretički « karakter, onda se nameće pitanje zašto uopće posvetiti pažnju ovoj temi. No, ako je neka ideja iz pozicije određene znanosti nedovoljno pojmovno i argumentacijski strukturirana, to još uvijek ne znači da je ideja kao takva loša ili da nije vrijedna ozbiljne, u našem slučaju filozofske, pažnje. U članku ću uz kratku prezentaciju ideje svjetskog etosa razmotriti nekoliko pitanja: »Zbog čega je ideja svjetskog etosa sporna za filozofiju?« i »Koji su opravdani razlozi za manjak interesa filozofije za projekt svjetskog etosa?«, te Spaemannovu kritiku Küngova koncepta. Pokazat ću zašto je ona neopravdana da bih zatim, u posljednjem koraku, ukazao na one dimenzije svjetskog etosa koje su, uvjeren sam, u suvremenoj filozofiji itekako aktualne i relevantne. Posebnu ću pažnju, u tom kontekstu, pored ostalog, posvetiti filozofskim razinama pragmatičnosti, praktičnosti i integrativnosti svjetskog etosa koje nijedna etika koja u budućnosti želi igrati ozbiljnu ulogu izvan akademskih zidova neće moći zaobići.
Ključne riječi
svjetski etos; Hans Küng; Robert Spaemann; pragmatičnost; praktičnost; integrativnost
Hrčak ID:
142573
URI
Datum izdavanja:
25.5.2015.
Posjeta: 2.678 *